تشدید اختلاف آمریکا و رژیم صهیونیستی در جنگ غزه

اختلاف میان دولت آمریکا و کابینه رژیم صهیونیستی بر سر غزه افزایش یافته است. درخواست «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه یک روز پیش از دیدار با «بنی گانتس» نشان از تشدید اختلاف بین واشنگتن و تل‌آویو دارد؛ چراکه گانتس از رقبای «بنیامین نتانیاهو» محسوب شده و سفرش به آمریکا مورد مخالفت نتانیاهو قرار داشت.

به گزارش «یو.اس.ای تودی»، یکی از مقامات حزب راست افراطی «لیکود» که نتانیاهو رهبری آن را بر عهده دارد گفت این نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مکالمه‌ای جدی با گانتس داشته و به او هشدار داده که این رژیم «تنها یک نخست‌وزیر دارد.»

سفر گانتس به ایالات متحده در حالی صورت گرفته که اختلافات «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و نتانیاهو بر سر اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه و همچنین چشم‌انداز فردای این باریکه تشدید شده است.

گانتس قرار است امروز (دوشنبه) با هریس و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا ملاقات کرده و در روز سه‌شنبه با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا دیدار داشته باشد. یک مقام کاخ سفید در این باره به روزنامه نیویورک تایمز گفت گانتس قرار است در این دیدارها درباره لزوم حصول توافق آتش‌بس و تبادل اسرا، افزایش ارسال محموله‌های بشردوستانه به غزه و کاهش تلفات غیرنظامی این جنگ گفت‌وگو کند.

کامالا هریس یکشنبه گفت: «باتوجه‌به مقیاس عظیم رنج در غزه، در ۶ هفته آینده باید آتش‌بس فوری برقرار شود و این مسئله در حال حاضر در دست بررسی است.»

تشدید اختلاف آمریکا و رژیم صهیونیستی در جنگ غزه

ایالات متحده در گذشته از طرح درخواست آتش‌بس خودداری کرده، اما مدتی است که همراه با قطر و مصر خواستار یک آتش‌بس موقت شده تا تبادل اسرا صورت گرفته و محموله‌های بشردوستانه به غزه برسند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابع عالی‌رتبه در حماس گزارش داد جنبش مقاومت فلسطین تنها در صورتی حاضر به توافق با رژیم صهیونیستی خواهد شد که این رژیم به جنگ غزه پایان داده یا دست‌کم مسیری برای پایان آن ارائه کند. در مقابل، نتانیاهو هدف اصلی خود در جنگ را نابودی کامل حماس اعلام کرده و حاضر به توقف جنگ نیست.

با این‌ حال، بایدن نسبت به توافق آتش‌بس و تبادل اسرا پافشاری کرده و پیش‌تر ابراز امیدواری کرد که طرفین تا قبل از ماه مبارک رمضان به توافق برسند.

در روز یکشنبه «یوآو گالانت» وزیر دفاع رژیم صهیونیستی با بازدید از نظامیان صهیونیست در خان یونس پیشرفت عملیات زمینی را «تاثیرگذار» خواند و متعهد شد که تا از بین رفتن کامل حماس، از غزه خارج نخواهد شد.

این در حالی است که سناتورهای دموکرات ایالات متحده از کاخ سفید خواسته‌اند به رژیم صهیونیستی فشار آورده و آن را وادار به برقراری آتش‌بس در غزه کند. این سناتورها آمار بالای تلفات غیرنظامی در جنگ غزه و همچنین تعلل آمریکا در واکنش به این بحران انسانی را از دلایل درخواست خود عنوان کردند.

«دیک دوربین» ناظم اکثریت دموکرات مجلس سنای آمریکا گفت: «این کشتار مردم بی‌گناه باید متوقف شود. وضعیت پزشکی در آنجا وحشتناک است.»

دوربین همچنین گفت: «مسئله ارسال هوایی کمک‌ها، از این حمایت می‌کنم؛ اما این طرح مشکلی را حل نمی‌کند. دولت باید هرچه سریع‌تر خواستار آتش‌بس و پاسخ بشردوستانه شود.»