هر سال ، نخست‌وزیر شورای دولتی چین گزارش کار دولت را ارائه می‌کند. نکات برجسته این گزارش چه بود؟

 «دو نشست» چیست؟ منظور از "دو نشست " در واقع جلسه مشترک کنگره ملی خلق جمهوری خلق چین و کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین است. در آن زمان، معاونان NPC و اعضای CPPCC از سراسر چین در پکن گرد هم می‌آیند تا در مورد مسائل ملی بحث کنند، و عملکرد دولت سال گذشته را مورد بررسی قرار دهند و اهداف سال پیش رو را مشخص کنند.

در 5 مارس، دومین نشست چهاردهمین کنگره ملی خلق در تالار بزرگ مردم افتتاح شد. لی کیانگ، نخست وزیر شورای دولتی چین، گزارشی از کار دولت خود ارائه کرد.

چه مطالبی در گزارش به ویژه درخور توجه خوانندگان ایرانی است؟

ابتدا، این گزارش به بررسی نتایج مختلف کاری دولت چین در سال 2023 می‌پردازد. مطالب اصلی عبارتند از:

اقتصاد در حال رشد و بهبود چین: تولید ناخالص داخلی چین در سال 2023 از 126 تریلیون یوان فراتر رفت که افزایشی 5.2 درصدی را نشان می دهد و نرخ رشد در میان اقتصادهای بزرگ جهان در میان بالاترین نرخ ها قرار گرفت. میانگین نرخ بیکاری شهرنشینی 5.2 درصد است. قیمت مصرف کننده 0.2 درصد افزایش یافت و تراز پرداخت های بین المللی اساسا متعادل است.

پیشرفت های مهمی درایجاد یک سیستم صنعتی مدرن حاصل شده است: هواپیمای بزرگ داخلی C919 به بهره برداری تجاری رسیده است، کشتی کروز در مقیاس بزرگ داخلی با موفقیت ساخته شده است، و تولید و فروش وسایل نقلیه با انرژی جدید سهم بیشتری دارد که حتی  بیش از 60 درصد از سهم جهانی را در بر میگیرد.

نوآوری های فناوری به پیشرفت های جدیدی دست یافته است: فناوری های اصلی به نتایج مثبتی دست یافته اند، توسعه تجهیزات پیشرفته مانند موتورهای هوانوردی، توربین های گاز و واحدهای هسته ای نسل چهارم پیشرفت زیادی داشته است و نوآوری هایی در زمینه های پیشرفته مانند هوش مصنوعی و فناوری کوانتومی به نتایج ثمربخشی دست یافته اند.

ادامه اصلاحات و گشایش: طرح ساخت و ساز منطقه آزمایشی تجارت آزاد بهبود یافته است. وحتی تأثیر و جذابیت بین المللی ساخت مشترک «ابتکار کمربند و جاده» آشکارتر شده است.

حال سوال این است که با توجه شرایط کنونی جهان اعم از کند بودن بهبود اقتصاد جهان درگیری های ژئوپلیتیکی و افزایش یکجانبه گرایی دولت چین در سال 2024 چه اهدافی را دنبال می کند؟

اهداف اصلی توسعه مورد انتظار چین در سال 2024 عبارتند از: رشد تولید ناخالص داخلی در حدود 5 درصد، ایجاد بیش از 12 میلیون شغل جدید شهری، نرخ بیکاری بررسی شده شهری حدود 5.5 درصد، افزایش قیمت مصرف کننده حدود 3 درصد، رشد درآمد ساکنان و  همچنین رشد اقتصادی.

 تراز پرداخت های بین المللی اساساً متعادل می ماند؛ تولید غلات از 1.3 تریلیون جین فراتر می رود؛ مصرف انرژی به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی حدود 2.5 درصد کاهش می یابد و کیفیت محیط زیست محیطی همچنان رو به بهبود است.

برای دستیابی به این اهداف، دولت چین به اجرای کار در جنبه های مختلف ادامه خواهد داد:

 دولت چین در سال آینده به طور فعال صنایع نوظهور و صنایع آینده را پرورش خواهد داد ، مزایای پیشرو وسایل نقلیه انرژی جدید متصل به شبکه هوشمند و سایر صنایع را تثبیت و گسترش خواهد داد ، توسعه صنایع نوظهور پیشرفته مانند انرژی هیدروژن، مواد جدید و داروهای نوآورانه را تسریع خواهد بخشید .

موتورهای رشد جدید مانند هوافضای تجاری و اقتصاد در ارتفاع کم را  نیز در دستور کار برای توسعه قرار خواهد داد.

 در واقع ایران تحول در صنعت خودرو را مد نظر قرار داده و قویا از توسعه خودروهای انرژی نو حمایت می کند و همانطور که مشخص است تولید و فروش خودروهای انرژی نو چین رتبه اول را در جهان دارد به همین خاطر دو کشور پتانسیل بسیار خوبی برای همکاری دارند.

 همچین دولت چین در صدد است که توسعه نوآورانه اقتصاد دیجیتال را عمیقاً ترویج کند ، سیاست هایی را برای حمایت از توسعه با کیفیت بالا اقتصاد دیجیتال تدوین ببخشد، فعالانه  در تلاش برای صنعتی شدن دیجیتال و دیجیتالی شدن صنعتی است، وهمچنین در جهت ترویج یکپارچگی عمیق فناوری دیجیتال و اقتصاد واقعی می کوشد. برنامه های تحقیق و توسعه داده های بزرگ، هوش مصنوعی و غیره را تعمیق ببخشد، اقدامی در جهت  "هوش مصنوعی " را انجام دهد و یک رشته از صنعت دیجیتال رقابتی بین المللی ایجاد کند.

هر سال ، نخست‌وزیر شورای دولتی چین گزارش کار دولت را ارائه می‌کند. نکات برجسته این گزارش چه بود؟

گشایش سطح بالا به دنیای خارج و ارتقاء منافع متقابل و نتایج برد-برد.

چین به میزبانی موفقیت آمیز نمایشگاه های بزرگی مانند نمایشگاه واردات، نمایشگاه صادرات چین، نمایشگاه بین المللی چین برای تجارت خدمات، و نمایشگاه جهانی تجارت دیجیتال ادامه خواهد داد. شرکت‌هایی از ایران و سایر کشورهای جهان می‌توانند شرکت کنند و فرصت‌های بین دو کشور را به اشتراک بگذارند.

علاوه بر این، چین به یک سیاست خارجی و به مسیر توسعه صلح آمیز پایبند است، به طور قاطعانه یک استراتژی دوجانبه سودمند و برد-برد برای گشایش را دنبال می کند، از چند قطبی گرایی جهانی به منظور برابری و نظم و جهانی سازی اقتصادی فراگیر حمایت می کند.

در صدد ساخت نوع جدیدی از روابط بین‌الملل است و با هژمونی، و قلدری برای حفظ انصاف و عدالت بین‌المللی مخالفت می‌کند. چین مایل به همکاری با جامعه بین‌المللی برای اجرای طرح‌های توسعه جهانی، ابتکارات امنیتی جهانی، و ابتکارات تمدن جهانی، ترویج ارزش‌های مشترک برای همه بشریت، ترویج اصلاحات نظام حکمرانی جهانی و ترویج ساخت یک جامعه ای با آینده ای مشترک برای نوع بشرمی باشد.