پرچم مقاومت بالاست

۵‌ماه از جنگ علیه غزه می‌گذرد و در این ۵‌ماه رژیم صهیونیستی از هیچ جنایتی علیه ساکنان غزه چشم‌پوشی نکرده است. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان اخیرشان درباره جنگ غزه به این مسئله اشاره کردند که در جنگ جاری غزه هر دو طرف در مسیری که در پیش گرفته‌‎اند، در اوج هستند. براساس اظهارات رهبر معظم انقلاب، اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه، اوج خونخواری و اوج وحشیگری است و در طرف مقابل نیز صبر، ایستادگی و مقاومت مردم غزه در اوج است. رهبر معظم انقلاب همچنین به این مسئله اشاره داشتند که مبارزین مقاومت پیامی به بیرون فرستاده و تأکید کرده‌اند که از ناحیه ما نگران نباشید، بیش از ۹۰درصد امکانات و توانایی‌هایمان محفوظ است.

بسیاری دیگر حتی در غرب و آمریکا نیز تأکید دارند که صهیونیست‌ها در غزه کار بسیار دشواری در پیش دارند؛ چون هنوز پس از ۵‌ماه از شدیدترین بمباران‌ها، نه ‌تنها توانایی‌های حماس تضعیف نشده، بلکه این موقعیت تل‌آویو است که به‌دلیل زمینگیر شدن در غزه، دچار فرسایش شده است. گزارش‌های اندیشکده‌ها و نقل قول ‍‌های مختلف، موقعیت دشوار ارتش اسرائیل در غزه را پس از ۵‌ماه تأیید می‌کند.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا: امکان دوام حماس برای سال‌ها

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در گزارش مشترک سالانه «ارزیابی تهدید ۲۰۲۴» به تحولات غزه اشاره و اعلام کردند که مقاومت مسلحانه حماس در برابر اسرائیل احتمالا برای سال‌ها ادامه خواهد داشت. این سازمان‌ها در گزارش خود به سنای آمریکا درباره تشدید تنش‌های منطقه در نتیجه جنگ غزه هشدار داده و اعلام کردند که جنگ غزه مدت‌ها بر نسل‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

مارک وانر، رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا: فقط نیروی نظامی کافی نیست

مارک وانر نیز در جلسه استماع روسای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد که تهاجم اسرائیل به نوار غزه نشان داد که صرف استفاده از نیروی نظامی برای از بین بردن یک گروه غیردولتی که ریشه در جمعیت غیرنظامی دارد بسیار دشوار است؛ به‌ویژه اینکه حماس در استفاده از تونل‌های زیرزمینی مهارت زیادی دارد.

اعتراف عضو کنست: حماس همچنان نیرومند است

 

عمیت هلیوی، عضو کنست و حزب «لیکود» در سخنانی به شکست سیاسی_ نظامی رژیم صهیونیستی در تعیین سرنوشت جنگ در غزه و همچنین ناکامی این رژیم در تحقق هدف‌های خود از جنگ غزه اذعان کرد و گفت که با وجود ۵‌ماه جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، همچنان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در گفت‌وگوها با قدرت ظاهر می‌شود.

پل راجرز، استاد دانشگاه بردفورد انگلیس

این تحلیلگر سیاسی با انتشار یادداشتی در روزنامه گاردین نوشته است که اسرائیل در حال باختن جنگ علیه حماس است اما نتانیاهو و دولتش هرگز به آن اعتراف نمی‌کنند.

روزنامه واشنگتن‌ پست: حماس سالم باقی مانده است

گزارش هفته گذشته روزنامه واشنگتن پست بر این موضوع تأکید دارد که اگرچه اسرائیل عملیات خود در غزه را هنوز تکمیل نکرده، اما با دستیابی به هدف نظامی‌اش برای نابودی کامل حماس فاصله دارد؛ اسرائیل وعده داده حماس را نابود کند اما این گروه تا حد زیادی سالم باقی مانده است.

ژنرال اسحاق بریک، ژنرال احتیاط ارتش اسرائیل: باختیم

این ژنرال بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای که در روزنامه عبری هاآرتص منتشر کرده، گفته است که در جنگ غزه باختیم.هنگامی که جنگ غزه شروع شد، هشدار دادم. این جنگ نتیجه مطلوبی به همراه نداشته است. سران سیاسی و نظامی تفکر تاکتیکی داشتند، نه تفکر راهبردی. ما در اوضاع و شرایطی به‌مراتب بدتر از اوضاع قبل از حمله به نوار غزه قرار داریم و به‌عبارت بهتر، ما جنگ در غزه را باخته‌ایم.

 

نیر دووری، خبرنگار نظامی شبکه۱۲ رژیم صهیونیستی: اسرائیل در از بین بردن رهبران حماس شکست خورد

رسانه‌های رژیم صهیونیستی بر دست نیافتن به اهداف اعلام شده از تجاوز این رژیم به نوار غزه متمرکز شده‌اند و ضمن تأیید قدرت مقاومت فلسطین، آن را چالشی برای ارتش رژیم اشغالگر ارزیابی کرده‌اند. نیر دووری نیز معتقد است که جنبش حماس از بین نرفته و ارتش اسرائیل در از بین بردن مقامات این جنبش که آنها را اهداف عملیات خود اعلام کرده بودند، شکست خوردند.

استعداد نظامی حماس

با وجود آنکه تل‌آویو در جنگ علیه غزه همه امکانات و توان خود را برای نابودی حماس به ‌کار برده، اما همانگونه که اشاره شد، صهیونیست‌ها نتوانستند به این هدف دست یابند. درباره اینکه حماس چگونه توانسته است ارتش اسرائیل را در غزه با چالش روبه‌رو کند، می‌توان به استعداد و ظرفیت‌‎های نظامی این گروه مقاومت اشاره کرد. در ادامه گزارش بخشی از توان نظامی حماس را مورد اشاره قرار داده‌ایم:

آمار نیروها

۳۰ تا ۴۰ هزار جنگجو: آمار اعضای گردان‌های عزالدین قسام به‌عنوان شاخه نظامی حماس در گزارش مؤسسه واشنگتن

توان موشکی و راکتی

۲۵۰کیلومتر: حداکثر برد موشک‌های حماس در کنار موشک‌های با برد ۱۶۰، ۸۰، ۴۵ و ۱۰کیلومتر در ارزیابی ارتش اسرائیل

۱۳ تا ۱۵ هزار راکت: برآورد ارتش اسرائیل از راکت‌های موجود در زرادخانه راکتی حماس

تجهیزات نظامی

دسترسی به انواع تسلیحات: در دست بودن مسلسل، اسلحه کلاشینکف، اسلحه تک تیرانداز دراگونف، وسایل ارتباطی پیشرفته، مواد منفجره با استانداردها و اندازه‌های مختلف و مقادیر بی‌شماری سلاح به نقل از یوآو زیتون، تحلیلگر نظامی اسرائیلی

توان پهپادی

پهپادهای انتحاری ارزان قیمت: هدف قرار دادن سیستم‌های پیشرفته‌ صدها هزاری و میلیون‌ها دلاری اسرائیل توسط پهپادهای کوچک انتحاری حماس براساس گزارش هاآرتص

شبکه پشتیبانی

۵۰۰کیلومتر تونل: انجام عمده شبکه پشتیبانی حماس از طریق کیلومترها تونل زیر ۳۶۵کیلومترمربع مساحت غزه با استناد به اظهارات یحیی السنوار