اتهام جدید پاکستان به هند

آصف علی خان دُرانی طی سخنانی در نشست بررسی اوضاع افغانستان به میزبانی موسسه مطالعات صلح پاکستان در اسلام‌آباد، هند را به حمایت از عناصر ضدپاکستانی گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان متهم کرد.

وی گفت: اسلام‌آباد شواهدی دارد که نشان می‌دهد نیروهای طالبان پاکستانی در افغانستان از طریق عناصر نیابتی هند پول دریافت می‌کنند و تخمین زده می‌شود که پنج تا شش هزار نفر از اعضای طالبان پاکستانی در افغانستان پناه گرفته‌اند.

اتهام جدید پاکستان به هند

نماینده ویژه پاکستان مدعی شد که با جمع اعضای خانواده‌های نیروهای طالبان پاکستان تعداد آنان در افغانستان به بالای ۷۰ هزار نفر می‌رسد و به نظر نمی‌رسد که هیات حاکمه موقت افغانستان توانایی تامین روزانه هزینه این افراد را داشته باشد لذا نیروهای دیگری هستند که اقدام به تامین مالی تحریک طالبان پاکستان می‌کنند.

وی گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان را خط قرمز اسلام‌آباد دانست و اظهار داشت: پاکستان به دولت موقت افغانستان گفته است که دولت کابل باید تحریک طالبان پاکستان را خلع سلاح، سرکردگان آن را بازداشت و به پاکستان مسترد کند.

به عقیده تحلیلگران؛ هند هم نگران وضعیت افغانستان است و به همین دلیل سعی در ایجاد روابط و اعطای مشروعیت بین المللی به طالبان دارد و در عین حال روابط این گروه با پاکستان را تهدیدی علیه منافع منطقه‌ای خود می داند و سعی دارد با ارتباط گیری با طالبان منافع یک دشمن قدیمی (پاکستان) را در این کشور به چالش بکشد.

دهلی‌نو در حوزه افغانستان همواره رقابت مهمی با اسلام‌آباد داشته است و از سال ۲۰۰۲ حدود ۳ میلیارد دلار به افغانستان کمک کرد و با دولت اشرف غنی رئیس جمهور فراری افغانستان هم رابطه خوبی داشت.

براساس این گزارش، روابط پاکستان و افغانستان از زمان تسلط طالبان بر کابل به دلیل امتناع این کشور از خنثی کردن تهدیدات ناشی از گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان، در بن بست قرار گرفت.

پس از انتخابات و تشکیل دولت جدید در پاکستان، دولت طالبان خواستار بازگشایی کانال رسمی ارتباط با همسایه خود شد. پیام تبریک سرپرست نخست وزیری حکومت طالبان به پاکستان پس از برگزاری انتخابات اخیر این کشور و نامه تبریک سرپرست وزارت خارجه طالبان افغانستان به همتای پاکستانی خود نشانه‌های مثبتی است که اخیرا در روابط ۲ کشور مشاهده می‌شود.

در تازه‌ترین نشانه‌ها از تحول در روابط متشنج پاکستان و افغانستان، وزیران خارجه دو کشور روز گذشته تلفنی گفت‌وگو کرده و طی آن «امیر خان متقی» از همتای پاکستانی خود برای سفر به کابل دعوت کرد.