بایدن می‌تواند در رقابت با ترامپ پیروز شود

در پایان انتخابات درون حزبی روز سه‌شنبه ۱۲ مارس (۲۲ اسفند)، جو بایدن ، رئیس جمهور کنونی و نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ ، رئیس جمهوری پیشین و نامزد حزب جمهوری‌خواه، هر کدام به حد نصاب کمینه آرا مورد نیاز دست یافتند و به این ترتیب دو رقیب باید خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آینده که در ماه نوامبر برگزار می‌شود، آماده کنند.

علیرضا تقوی کارشناس سیاست خارجی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با شرایط رئیس جمهور فعلی آمریکا در نظرسنجی‌های انتخاباتی و رقیبش ترامپ  اظهار کرد: وضعیت بایدن و دولت فعلی آمریکا به دلایل مختلف چندان خوب نیست.

وی ادامه داد: اتفاقاتی که در غزه نیز در حال وقوع است مزید بر علت شده و باعث شده که جایگاه بایدن در میان رای دهنده‌های حزب دموکرات و مقابل رنگین پوستان، خاورمیانه‌ای ها، اسپانیولی‌ها و مهاجران تضعیف شود.

تقوی افزود: نکته دوم این است که ترامپ فعلا اوضاع خوبی دارد، اما باید به این نکته توجه کرد که در آمریکا یک رئیس جمهور معمولا دو دوره‌ای انتخاب می‌شود مگر آن که خلافش ثابت شود. چند دوره‌ای که این اتفاق پیش نیامد مانند دوره قبل استثنا بود؛ این اتفاق معدود پیش می‌آید. اگر بایدن برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات موثری در ماههای آینده انجام دهد، می‌تواند گوی سبقت را از رقیب جمهوری خواه خود بگیرد و در انتخابات پیروز شود.

بایدن می‌تواند در رقابت با ترامپ پیروز شود

تقوی تاکید کرد: اما درباره اینکه این انتخابات چه تاثیری می‌تواند بر ما و سایر جهان داشته باشد، باید عنوان کنم موضوع مشخص آن است که قطعا اکر ترامپ رای بیاورد فشار بر کشورمان بیشتر خواهد شد، گر چه همه اقدامات و تحریم‌های گوناگون را دولت بایدن انجام داده، اما از لحاظ روانی حضور ترامپ تاثیرات خود را خواهد گذاشت و موقعیت راست‌گراهای افراطی مانند نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی محکم‌تر خواهد شد.

وی افزود: هرگونه امیدی برای تعامل با غرب از بین می‌رود، گر چه در دوران بایدن هم با غرب تعامل مثبتی انجام نشد، اما فرق آن جا است که حداقل یک آتش‌بس نسبی و غیرعلنی بین ایران و آمریکا برقرار بود، اما ترامپ مجدد ایران را در اولویت‌های سیاست خارجی خود قرار خواهد داد و سعی خواهد کرد تنش‌ها با ایران را بیشتر و کشور ما را منزوی کند که البته اکنون وضعیت با گذشته متفاوت است. 

تقوی گفت: ما از لحاظ هسته‌ای و اتمی پیشرفت‌های بسیاری داشتیم و اگر ترامپ پیروز شود اوضاع ایران به لحاظ توان بازدارندگی بسیار با سال ۲۰۱۶ تفاوت دارد و ایران دیگر ایران آن سال‌ها نیست.