اختلاس ۲.۵ میلیون دلاری مقام اوکراینی

دادستانی اوکراین از دستگیری گروهی به رهبری مشاور سابق دفتر ولادیمیر زلنسکی به اتهام اختلاس ۲.۵ میلیون دلاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، هنگام خرید ترانسفورماتور برای راه آهن اوکراین این اختلاس صورت گرفته است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از دادستان کل اوکراین در ژوئن تا دسامبر ۲۰۲۲، مشاور زلنسکی از طریق مقاماتی که بر راه آهن اوکراین نظارت می‌کردند، یک شرکت از پیش تعیین شده را به عنوان تامین کننده ترانسفورماتور‌های برق انتخاب کرد  و با هزینه‌های زیاد و خارج از عرفی که انجام داد، این اختلاس صورت گرفت.

دفتر دادستان کل فاش کرد که ترانسفورماتور‌ها از طریق یک شرکت واسطه از یک سازنده که بخشی از آن متعلق به اشخاص حقوقی روس است خریداری و سپس با قیمتی دو برابر بیشتر به راه آهن اوکراین فروخته شده است. مدعی العموم افزود: سرکرده، همساز و دو نفر از اعضای این گروه دستگیر شدند و یک پرونده کیفری با موضوع اختلاس و سوء استفاده از مناصب رسمی تشکیل شد که مجازات آن حبس برای یک دوره ۳ ساله است.

اختلاس ۲.۵ میلیون دلاری مقام اوکراینی

دادستانی کل نام مشاور سابق دفتر زلنسکی را فاش نکرد، اما الکسی گونچارنکو، یکی از اعضای پارلمان اوکراین در کانال تلگرامی خود نوشت که صحبت‌ها در مورد آرتیوم شیلو است. او از سال ۲۰۱۲ در سرویس امنیت دولتی اوکراین کار می‌کرد و در سال ۲۰۱۷ اخراج شد و پس از آن به مدت یک سال در ۲۰۲۱ به عنوان مشاور در دفتر زلنسکی کار کرد.

زلنسکی پیش از این تعدادی از مشاوران و دستیاران خود از جمله سرگئی شفیر، کارگردان و موسس استودیو کوارتال-۹۵ را اخراج کرده بود. در همین رابطه، سرگئی نیکیفوروف، سخنگوی مطبوعاتی زلنسکی ادعا کرد که تغییر در دفتر زلنسکی به دلیل سیاست بهینه سازی ساختار اداری انجام شده است.