افشای هویت مهندس هوش مصنوعی، دردسر جدید اشغالگران

«آنتونیو گوترش » دبیرکل سازمان ملل روز جمعه در میان خبرنگاران گفت گزارش‌ها درباره اینکه ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، برای شناسایی اهداف خود به ویژه در مناطق پرجمعیت از هوش مصنوعی استفاده می‌کند که منجر به تلفات بیشتر غیرنظامیان شده، او را به شدت نگران کرده است.

در این باره ارتش اشغالگر روز جمعه اعلام کرد که افشای هویت فرمانده واحد ۸۲۰۰ مسؤول داده‌های الکترونیکی و مهندس هوش مصنوعی ارتش اسرائیل یک اشتباه بوده و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پس از گذراندن بیش از ۲ دهه کار در سایه روزنامه بریتانیایی گاردین توانست فاش کند که یوسی سارئیل، فرمانده جنجالی واحد اطلاعات ۸۲۰۰، چگونه هویت خود را پس از یک نقص امنیتی در اینترنت فاش کرد.

تحقیقات نشان داد که سارئیل یک ردپای دیجیتالی از حساب شخصی خود در گوگل به جا گذاشته است که پس از انتشار نسخه الکترونیکی کتابش در آمازون در سال ۲۰۲۱ به نام او ایجاد شده است، این اثر همراه با کارت شخصی و پیوندهایی از فایل شخصی‌اش به جا مانده است.

پیشتر روزنامه گاردین انگلیس به نقل از منابعی نوشت ارتش رژیم صهیونیستی قادر است از هوش مصنوعی برای حمله به اهداف مرتبط با جنبش حماس استفاده کند.

این روزنامه نوشت سرویس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر ۲ سیستم ایجاد کرده است که امکان پردازش حجم زیادی از اطلاعات و ایجاد پایگاه داده از اهداف نظامی را فراهم می‌کند.

افشای هویت مهندس هوش مصنوعی، دردسر جدید اشغالگران

گاردین نوشت ارتش رژیم صهیونیستی در طول ۶ ماه جنگ علیه غزه از هوش مصنوعی استفاده کرده است.

گاردین با استفاده از منابع متعدد تاکید کرده است که سارئیل نویسنده مخفی The Human Machine Team است، کتابی که در آن دیدگاهی رادیکال از اینکه چگونه هوش مصنوعی می‌تواند رابطه بین پرسنل نظامی و ماشین‌ها را تغییر دهد، ارائه می‌دهد.

این کتاب که در سال ۲۰۲۱ با نام مستعار متشکل از حروف اول نام او، سرتیپ «یس» منتشر شد، طرحی را برای سیستم‌های پیشرفته مجهز به هوش مصنوعی که ارتش اسرائیل در طول جنگ ۶ ماهه در غزه پیشگام بود، ارائه می‌دهد.

این روزنامه نوشت که این «خطای امنیتی» احتمالاً منجر به فشار بیشتر بر سارئیل می‌شود که او را «زنده و کسی که در دنیای اطلاعات نفس می‌کشد» توصیف می‌کند، اما دوران تصدی او در مدیریت اداره اطلاعات الکترونیکی از این پس به موضوع بزرگ و جنجالی بزرگ ی تبدیل می‌شود.

این روزنامه تاکید کرد که واحد ۸۲۰۰ زمانی در داخل و خارج از اراضی اشغالی به دلیل توانایی‌های اطلاعاتی‌اش که با توانمندی‌های قدرتمندترین واحدهای اطلاعات الکترونیکی در جهان رقابت می‌کرد، بسیار مورد احترام بود، زیرا یک دستگاه نظارتی در مقیاس بزرگ برای ردیابی کوچکترین جزئیات در اراضی اشغالی فلسطین ساخته بود.

اما به دلیل شکست در پیش‌بینی و جلوگیری از حمله «طوفان الاقصی» در هفت اکتبر به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و بسیاری در داخل اراضی اشغالی از آن زمان به قیمت جمع‌آوری اطلاعات از طریق روش‌های سنتی، آن را به «استکبار فناوری» متهم کردند.