نماینده چین در شورای امنیت خواستار پرهیز از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه شد

به گزارش بخش خاورمیانه رادیو و تلویزیون چین CMG،شورای امنیت سازمان ملل متحد مطابق با درخواست اسرائیل نشستی اضطراری را درباره عملیات نظامی ایران علیه اسرائیل برگزار کرد. 

«دای بینگ»، کاردار موقت هیات نمایندگی دائم چین در سازمان ملل متحد، گفت که از زمان شروع درگیری غزه، جامعه بین‌المللی نه تنها قادر به پذیرش فاجعه انسانی در غزه نبوده بلکه قویا خواستار آتش بس فوری شده است. ضمنا همچنین نسبت به تشدید تنش‌های منطقه‌ای ناشی از ادامه درگیری‌ها و پیامدهای پیچیده و جدی آن ابراز نگرانی شده است.

وی گفت که 1 آوریل (13 فروردین)، ساختمان سفارت ایران در سوریه مورد حمله هوایی قرار گرفت که باعث کشته و زخمی شدن چند فراد ایرانی و تخریب جدی ساختمان کنسولگری شد. این حادثه منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی را به شدت نقض کرد و از سوی دیگر به حاکمیت سوریه و هم حاکمیت ایران تجاوز کرده است که ماهیت آن بسیار بد است. «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل، از تشدید اوضاع در 13 آوریل (25 آوریل) خبر داد و چین به شدت نگران این موضوع است. چین نیز به آن توجه داشت که ایران اعلام کرده است که اقدامات نظامی مربوطه در پاسخ به حمله اسرائیل به ساختمان سفارت ایران در سوریه بوده است و  موضوع را می‌توان پایان‌یافته تلقی کرد.

این دیپلمات چینی تاکید کرد: چین از طرف‌های مربوطه می‌خواهد تا آرامش و خویشتن‌داری را تا حد امکان حفظ کنند، اختلافات و مناقشات را مطابق با اهداف منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی حل و از تشدید بیشتر تنش‌ها اجتناب کنند.

دای بینگ افزود که این دور از تشدید تنش‌ها آخرین جلوه از سرریز مناقشه غزه است و بار دیگر به ما یادآوری می‌کند که مسئله فلسطین هسته اصلی مسئله خاورمیانه و با صلح و ثبات بلندمدت خاورمیانه مرتبط است. اگر اجازه دهیم جنگ در غزه ادامه یابد، تأثیرات منفی آن بیش از پیش گسترش خواهد یافت و بی ثباتی منطقه را تشدید خواهد کرد. کشورها و مردم خاورمیانه نمی‌خواهند و نمی‌توانند درگیری‌ها و جنگ‌های بزرگتر را تحمل کنند. بنابراین، اولویت اصلی کنونی اجرای موثر قطعنامه 2728 شورای امنیت و دستیابی فوری به آتش بس در غزه است. راه حل اساسی اجرای کامل «راه حل دو کشوری» و خروج کامل از چرخه معیوب درگیری فلسطین و اسرائیل است. چین از جامعه بین‌المللی به‌ویژه کشورهای تأثیرگذار درخواست می‌کند که نقش سازنده‌ای در حفظ صلح و ثبات منطقه ایفا کنند.