تلاش روسیه برای توقیف دارایی‌هایش از سوی آمریکا

 دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه عنوان کرده اگر آمریکا دارایی‌های روسیه را توقیف کند، این احتمال وجود دارد که مسکو نیز دارایی‌های آن گروه از شهروندان خصوصی آمریکا در روسیه را مصادره کند که به قصد سرمایه‌گذاری وارد مسکو شده‌اند.

به گزارش رویترز، این مقام ارشد امنیتی عنوان کرد: روسیه ممکن است به هر گونه مصادره ذخایر ارزی و دارایی‌ها ی خود از سوی آمریکا با توقف دارایی‌ها، از جمله اموال و پول نقد شهروندان و سرمایه‌گذاران آمریکایی در روسیه پاسخ دهد. اظهارات وی در حالی مطرح می‌شود که مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن دولت بایدن با مصادره اموال و دارایی‌های روسیه در بانک‌های این کشور جهت حمایت از اوکراین موافقت کرد.

اقدامی که کرملین آن را غیرقانونی دانسته و عنوان کرده آن را تلافی خواهد کرد. طی جنگ اوکراین و روسیه، نزدیک به 300 میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه در غرب که بخشی از آن در موسسات اروپایی و بخش دیگر در آمریکا است، مصادره و دسترسی به آنها غیرممکن شد. اعضای گروه هفت نیز در حال بررسی این موضوع هستند که بهتر است در مورد دارایی‌های توقیف شده روسیه چه کاری انجام دهند. با این حال، مدودف یکی از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین عنوان کرد که روسیه قادر نخواهد بود در برابر هر گونه مصادره ذخایر و دارایی‌هایش واکنش تلافی‌جویانه‌ای انجام دهد چرا که به همان اندازه مورد نظر، دارایی قابل توجهی از غرب در بانک های روسیه نیست.

راهکار مسکو برای توقیف دارایی‌هایش از سوی آمریکا

وی در این رابطه گفت: ما مقدار قابل توجهی از دارایی‌های آمریکا را در روسیه نداریم. از این رو، پاسخ ما به مصادره اموالمان به غرب، پاسخ نامتقارنی خواهد بود. از این رو ما قصد داریم در مورد توقیف اموال افراد خصوصی در برابر چنین اقدامی صحبت کنیم. مدودف در توضیح این اقدام عنوان کرد مصادره اموال شهروندان آمریکایی که در خاک روسیه سرمایه‌گذاری کردند، می‌تواند ایده خوبی برای پاسخگویی باشد، چرا که کشور آنها جنگی ترکیبی را علیه ما آغاز کرده است و این موضوع باید پاسخ داده شود. در همین رابطه، رئیس بانک مرکزی روسیه هم عنوان کرده است که این کشور در صورت مصادره دارایی‌های خود حتما از منافع قانونی‌اش دفاع خواهد کرد اما ایده و استراتژی خاصی را در این زمینه مطرح نکرد.