معادله جنگی جدید حزب‌الله در برابر تل‌آویو

 پایگاه خبری الجزیره در گزارشی به بررسی تحولات پرشتاب میدانی در ۲ هفته اخیر در جبهه جنوب لبنان پرداخت و نوشت که حزب‌الله در این مدت از تاکتیک‌های نظامی بی‌سابقه‌ای در ابعاد کمی و کیفی در واکنش به گسترش تجاوز اسرائیل به عمق خاک لبنان استفاده ‌کرده تا بتواند معادله نظامی جدیدی را در تقابل میان دو طرف مستقر سازد.

حزب‌الله برای اولین بار از تاکتیک‌ها و تجهیزات نظامی پیشرفته‌تری استفاده کرده و از پهپادهای متنوع برای عملیات خود بهره می‌گیرد که نشان دهنده قدرت آن برای جمع آوری اطلاعات جاسوسی و هدف گرفتن نظامیان صهیونیست در مواضع آنها است. پرتاب همزمان پهپاد انتحاری با ۳ هدف‌گیری همزمان در المطلة، انهدام بالن جاسوسی رژیم صهیونیستی بر فراز شهرک صهیونیستی أدمیت و واکنش مستقیم و فوری به حملات صهیونیست‌ها به منازل مسکونی از ابعاد تغییر معادلات حزب الله طی هفته‌های اخیر است.

سرتیپ منیر شحاده تحلیلگر مسائل نظامی معتقد است که مقاومت قدرت خود برای نظارت و کسب اطلاعات دقیق جاسوسی را اثبات کرده و با موشک‌های دقیق و هواپیماهای انتحاری یک مرکز پیشرفته اسرائیل را هدف قرار داده که به اعتراف صهیونیست‌ها ۱۸ نظامی اسرائیلی در آنجا کشته یا زخمی شده‌اند.

پیام‌های سه گانه عملیات ضد صهیونیستی حزب‌الله

شحاده می‌افزاید که عملیات حزب الله از آغاز ۷ اکتبر تاکنون ۳ پیام متنوع برای رژیم صهیونیستی داشته که عبارتند از:

۱. پیام بازدارندگی. به این معنا که اسرائیل اگر به دنبال عملیات نظامی در لبنان باشد، مقاومت غافلگیری‌های زیادی برای آن آماده کرده و از سلاح‌های جدید و متفاوت از قبل و موشک‌های دقیق استفاده خواهد کرد.

۲. پیام تنش در برابر تنش. به این معنا که اگر اسرائیل تنش آفرینی خود علیه شهر رفح را بیشتر کند، مقاومت در برابر این رژیم مقابله به مثل خواهد کرد.

موشک در برابر موشک؛ معادله جنگی جدید حزب‌الله در برابر تل‌آویو

۳. پیام واکنش به ترورهای رژیم صهیونیستی به این معنا که حزب الله لبنان در برابر ترور عناصر خود ساکت نخواهد بود. تازه‌ ترین این اقدامات ترور و شهادت حسین ابراهیم مکی یکی از فرماندهان یگان ویژه رضوان بود که در شهر صور انجام شد.

تل‌آویو قدرت کنترل حریم هوایی خود را از دست داده است

این تحلیلگر مسائل نظامی می‌افزاید که مشکل اسرائیل این است که حزب الله برای اولین بار از هواپیماهای انتحاری عمق ۲۰ تا ۳۵ کیلومتری داخل سرزمین‌های اشغالی استفاده می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی نمی‌تواند کنترل حریم هوایی خود را در اختیار بگیرد و سامانه‌های گنبد آهنین و دیگر سامانه‌های راداری و ضد موشکی این رژیم توانایی جلوگیری از عملیات متنوع حزب‌الله را ندارند.

وی می افزاید که کارشناسان امنیتی اسرائیل معتقدند که تل‌آویو کنترل حریم هوایی خود را از دست داده و سیستم نظارتی و جاسوسی اسرائیل متشکل از پایگاه میرون و بالن‌های جاسوسی به میزان ۹۰ درصد مورد حمله موشکی قرار گرفته است که باعث کوری اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در حریم هوایی آن شده است.

شحاده به کارایی هواپیماهای هجومی حزب الله لبنان اشاره و تاکید می‌کند که هر کدام از این هواپیماها دو موشک رهگیر دارند که به سمت هدف‌های مشخص شلیک می‌شوند و خود هواپیما نیز به هدف سوم اصابت می‌کند. وی ابراز داشت که استفاده از این هواپیما یکی از غافلگیری‌های مقاومت برای اسرائیل بوده و در واکنش به موشک باران عمق لبنان در منطقه بعلبک و حومه آن انجام شده است.

بزی: حزب‌الله ابتکار عمل در عرصه میدانی را در اختیار دارد

«وسیم بزی» تحلیلگر مسائل سیاسی در این خصوص می‌گوید که حزب الله لبنان با افزایش تنش علیه رژیم صهیونیستی ابتکار عمل عرصه میدانی را در اختیار گرفته است. حزب الله با استفاده از تاکتیک‌های جدید خود استفاده گسترده رژیم صهیونیستی از پهپادها را ناکارآمد کرده است.

این تحلیلگر لبنانی می‌افزاید که عملیات ترکیبی حزب الله شامل استفاده از پهپادها و موشک‌های رهگیر که باعث دقت بیشتر حملات شده، دشمن را مجبور کرده بیش از پیش به تلفات روزانه خود در جبهه شمالی اعتراف کند.

بزی در عین حال تصریح کرد که مقاومت به قواعد درگیری‌ها پایبند است و این باعث شده درگیری‌ها به سمت جنگ فراگیر و بزرگی کشیده نشود، لذا جبهه جنوب لبنان به پشتیبان مقاومت در غزه تبدیل شده و تا اطلاع ثانوی بر اساس همین رویکرد عمل می کند و مبانی خود را بر این اصل محدود کرده است.

ایوب: اسرائیل قادر به جنگ علیه لبنان نیست

«حسین ایوب » دیگر تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است اگر اسرائیل قادر به انجام جنگ در جبهه لبنان بود، در این زمینه تعلل نمی‌کرد. وی افزود که این رژیم آمادگی ورود به جنگ فراگیر را ندارد و این یک الگوی منحصر به فرد در تاریخ منازعه عربی -اسرائیلی است.

وی ادامه داد که حزب الله لبنان روش نظامی جدیدی را دنبال کرده و در مسافت صفر در مرزهای جنوبی به جنگ با اسرائیل می‌پردازد و در عین حال عملیات خود را تا عمق ۳۵ کیلومتری اسرائیل نیز پیش می‌برد.