۲ زن، نامزد ریاست جمهوری ترکیه

به گزارش افکارنیوز، کردپرس به نقل از روزنامه ملیت نوشت: در حالی که هنوز یک سال و نیم به پایان دوران ریاست جمهوری عبدالله گل باقی مانده است، احزاب این کشور و تحلیل گران سیاسی ترکیه از همین حالا بحث نامزدهای این پست را مطرح کرده اند.

چند روز پیش رسانه های ترکیه پروفسور مهمت هابرال، جراح و سیاستمدار مشهور وابسته به حزب جمهوری خلق را به عنوان نامزد آتی رییس جمهوری ترکیه مطرح کردند. با این وجود بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که زندانی بودن هابرال به جرم مشارکت در شبکه مخوف کودتاگران ارگن اکن می تواند در آینده پاشنه آشیل مهمی برای وی باشد. این در حالی است که حزب عدالت و توسعه قصد دارد پس از عبدالله گل، رجب طیب اردوغان را به چانکایا بفرستد.

با برگزاری کنگره فوق العاده حزب جمهوری خلق و مطرح شدن این موضوع که رییس جمهور آینده ترکیه می تواند یکی از زنان سیاستمدار این حزب باشد، امروز نام دو تن از زنان فعال حوزه سیاست و حقوق ترکیه در رسانه ها مطرح شد. شکران گولدال مومجو و تولای توغجو اسامی دو بانوی مشهور ترکیه ای است که از احتمال بالای نامزد شدن آنان برای پست ریاست جمهوری و رقابت با اردوغان سخن به میان آمده است.

شکران گولدال مومجو نماینده فعلی ازمیر و همسر روزنامه نگار کشته شده ترکیه اوغور موجو است که به یاد همسر ترورشده خود بنیاد روزنامه نگاری مومجو را تاسیس کرده و در میان روشنفکران ترکیه و هواداران حزب جمهوری خلق طرفداران فراوانی دارد و در مقابل پروفسور تولای توغجو نیز زن حقوقدانی است که مانند احمد نجدت سزر ریس جمهور سابق ترکیه به مدت چندین سال پست ریاست دادگاه قانون اساسی این کشور را در اختیار داشته است.

منتقدین حزب عدالت و توسعه بر این باورند که هم حزبی بودن نخست وزیر و رییس جمهور کنونی ترکیه به ضرر دموکراسی ترکیه بوده و این موضوع باعث شده تا عبدالله گل بدون چون و چرا قوانین تصویب شده از سوی حزب خود را به تایید نهایی برساند.