به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، جورج لتيل، سخنگوي پنتاگون گفت كه مانو بزرگ مين روبي كه ۱۷ تا ۲۷ سپتامبر برگزار خواهد شد يك مانور دفاعي است و هدف از آن ارسال پيام به ايران نيست.

فرماندهی مرکزی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این مانور متمرکز بر " تهدید فرضی یک سازمان افراطی برای مین‌گذاری در آبراهه‌های استراتژیک بین‌المللی در خاورمیانه از جمله دریای سرخ، خلیج عدن، خلیج عمان و خلیج فارس است، اگر چه فعالیت‌های تمرینی به تنگه هرمز کشیده نخواهد شد. "

لیتل روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: این یک مانور دفاعی است و هدف از آن حفظ آزادی کشتیرانی در آبراهه‌های بین‌المللی خاورمیانه و ارتقای ثبات منطقه‌ای است.

صحبت از این مانور پس از آن مطرح می‌شود که روز دوشنبه اعلام شد دومین ناو هواپیما بر آمریکا در ماه سپتامبر به منطقه اعزام خواهد شد. زمان اعلام شده چند ماهی زودتر از زمان برنامه‌ریزی شده برای اعزام این ناو بود و هدف از آن حصول اطمینان از حضور دو ناو هواپیمابر در منطقه اعلام شد.

در عین حال پنتاگون اخیرا تعداد مین‌روب‌ها در منطقه را افزایش داده است. پنتاگون در این راستا " یو. اس. اس پونس " را به منطقه اعزام کرد.

همچنین شبکه‌ی خبری راشاتودی گزارش داد: پنتاگون در حال تشدید حلقه نیروها در اطراف ایران است. در یک گزارش فاش شد که یک کمربند راداری در اطراف ایران تقریبا تکمیل شده است.

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که نیروی نظامی آمریکا در خواست بودجه ۱۲/۲ میلیون دلاری را برای ساخت یک ایستگاه راداری از نوع AN / TPY - ۲ در قطر از کنگره درخواست کرده است. کار ساخت این ایستگاه تا پایان ماه جاری تمام خواهد شد.

در ادامه این گزارش، تهدید خواندن موشک‌های بالستیک ایران آمده است: رادارهای مشابهی که به " X - band " مشهور هستند نیز در ترکیه و بیابان نقب مستقر شده‌اند. این رهیاب در قطر مکمل سیتمی است که برای حمایت از اسراییل(رژیم صهیونیستی) و اروپا در برابر موشک‌های بالستیک ایران طراحی شده است.

همچنين قرار است سيستم رهياب موشك مشهور به "تاد" در ماههاي آينده در منطقه مستقر شود كه احتمال ميرود ميزبان آن امارات باشد.