به گزارش افکارنیوز به نقل از واحد مرکزی خبر، ساره بنت طلال بن عبدالعزیز در گفتگوی اختصاصی با روزنامه الاخبار لبنان که امروز در پایگاه اینترنتی این روزنامه منتشر شد با بیان اینکه ممکن است جریان یا جمعیت خاصی را تشکیل دهد، افزود: خواسته من برای محاکمه مسئولان فاسد عربستان به ویژه مفسدان دربار سلطنتی و در راس آن ها خالد التویجری رئیس دربار پادشاهی، مسئله ای نیست که قابل چانه زنی باشد، خواسته من و امثال من این است که افراد فاسد در عرصه سیاسی و قضایی کشور باید مجازات شوند.

وی با اشاره به موافقت مسئولان عربستان با صدور گذرنامه عربستانی برای او، گفت: «این موافقت به نوعی تلاش آنها برای انجام یک معامله با من است تا از درخواستم برای پناهندگی سیاسی دست بکشم ولی این معامله وقتی انجام می شود که خواسته اصلی ام یعنی محاکمه مفسدان دستگاه حاکمه کشور اجرایی شود».

ساره بنت طلال تصریح کرد: «خواسته مردم کشور عربستان محاکمه مفسدان و همه آنانی است که به مردم بد کرده اند و من نیز تصمیم خود را برای مبارزه با فساد در عربستان جزم کرده ام و از این راه عقب نخواهم نشست چون می دانم بخش گسترده ای از مردم کشورم با من در این هدف همراه هستند».
وی که در لندن اقامت دارد برخی خبرها مبنی بر ترک منزلش را بی اساس خواند و گفت: «تصمیم من برای مبارزه با فساد در عربستان به موضوعاتی چون اختلافات بر سر ارثو میراثخاندان سعود یا درخواست پناهندگی سیاسی ارتباط ندارد».

وی افزود: «در حال بررسی تشکیل گروهی هستم که هدف اصلی اش مبارزه با فساد و مفسدان در عربستان خواهد بود».
ساره بنت طلال ادامه داد: «با آنکه خودم از خاندان آل سعود هستم اما به شدت تحت فشار چهره های صاحب نفوذ و فاسد این خاندان بوده و با رفتارهای زننده و اهانت آمیزشان مواجه بوده ام در چنین شرایطی حدس بزنید آنان که در این کشور دستشان به جایی بند نیست و از چهره های ناشناخته در میان مردمند چه بر سرشان می آید».

وی وظیفه انسانی اش را تلاش برای رهایی مردم کشورش از وضعیت موجود دانست و گفت: «محال است چنین هدفی با انتقادات سری و پنهانی محقق شود و حتی انتقادهای سری و غیر علنی موجب خواهد شد تا افراد فاسد با نام وطن و مردم به فسادشان ادامه دهند و در برابر توسعه کشور و مردم بایستند».
وی عدالت، آزادی، کرامت انسانی و استقلال دادگاه ها را واژه های دوست داشتنی برای همه مردم جهان دانست و گفت: «وجود چنین صفاتی در یک کشور سبب شکوفایی آن کشور و مشارکت مردم در سازندگی خواهد شد».

ساره بنت طلال تصریح کرد: «با ایمان به این واقعیت اشاره می کنم که دین اسلام برای حمایت از این واژه های دوست داشتنی و تحقق آن ها برنامه کاملی دارد به شرطی که همه مردم اعم از حاکمان و دیگر مردم از اجرای درست احکام اسلام بهره مند باشند نه اینکه اجرای شریعت تنها در حد شعارهایی باشد کهو عده ای خاص برای حفظ منافع خودشان سر می دهند».

وی ابراز امیدواری کرد حکام عربستان با تن دادن به اصل مهم استقلال قضا سبب افزایش جایگاه این نهاد مهم در کشور شوند تا قوه قضائیه با تمام قدرت بر همه امور مملکت نظارت کند زیرا جز این راه، روش دیگری برای احقاق عدالت نخواهد بود.

وی در ادامه رسیدگی به همه پرونده ها در داخل عربستان از جمله پرونده های زندانیان سیاسی و غیر سیاسی را روندی برای اجرای کامل عدالت دانست و خواستار اعمال قانون درست در حق بازداشت شدگان در عربستان به ویژه زندانیان سیاسی شد.

ساره بنت طلال در ادامه از ضرورت آزادی بیان، کاهش نظارت دولت بر رسانه ها و حرکت در مسیر استقلال رسانه به عنوان نیازهای دیگر عربستان یادکرد و گفت: «در جهان آزادی مطلق وجود ندارد و عربستان نیز اینگونه خواهد بود در نتیجه هدف ما استقرار آزادی مطلق نیست بلکه ما خواستار آزادیی در کشور هستیم که قوه قضائیه اش کاملا مستقل و قانونمند بر آن نظارت کند نه اینکه هر قاضی بر اساس برداشت ها، هواهای نفسانی یا توصیه های پشت پرده ای که سیاستمداران به او می کنند در این زمینه عمل کند».

ساره در ادامه بر اهمیت شکل گیری احزاب و جمعیت های مستقل مدنی در عربستان تاکید کرد و گفت: «تنها وجود چنین ویژگی هایی است که سبب می شود بتوانیم در عصر توسعه تمدن ها، جامعه مدنی توسعه یافته داشته باشیم».

وی راهبرد پایان دادن به فساد در موسسات و نهادهای عربستان را سیاست شفاف سازی و آگاه کردن مردم از همه حقایق اقتصادی و سیاسی و اجتماعی دانست و گفت: «باید به شهروندان اجازه داد اخبار مورد نیازشان را با آزادی کامل و به دور از هر گونه نگرانی دریافت کنند».

وی عربستان را کشوری یاد کرد که پتانسیل لازم را برای توسعه مناسب دارد و تنها نیازمند نیروی انسانی مناسب است در نتیجه حق مردم این کشور است که از درآمدهای نفتی عظیم کشورشان بهره مند شوند نه اینکه این درآمد کلان در مسائلی چون فساد مسئولان مصرف شود یا در مسیری چون تامین هزینه پروژه هایی مصرف شود که وجود خارجی ندارند.

ساره بنت طلال بر نقش نظارتی جمعیت های مستقل مدنی در هر کشوری تاکید کرد و گفت: ‌ «عربستان امکانات خوبی دارد اما فقدان اراده سیاسی این امکانات را کان لم یکن کرده است و ضرورت دارد کشور ما چون کشورهای دیگر به عصر انتخابات باز گردد و دارای موسسات منتخب شود».

وی با بیان اینکه ارتباط انتقادیم را با رهبران سیاسی عربستان ادامه خواهم داد، افزود: به آنان گفته ام که سوء استفاده از موسسات و سمت های دولتی قدرت نیست بلکه نهایت ضعف و کم تدبیری است.