به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، ایران نگرانی خود را بابت روند کند و آهسته احداث خط لوله گاز صلح در خاک پاکستان اعلام کرد.

روزنامه " نیشن " پاکستان با انتشار این خبر نوشت: روز گذشته مقامات ایرانی و پاکستانی در اسلام‌آباد، بر روی پیشرفت‌های حاصله در پروژه خط لوله گاز صلح، مذاکراتی را در پایتخت پاکستان ترتیب دادند.

در این مذاکرات سرپرستی تیم مذاکره کننده ایرانی به عهده دکتر " خالد " معاون وزیر نفت ایران بوده در حالی که تیم مذاکره کننده پاکستانی با سرپرستی " عابد سعید " از مقامات وزارت نفت پاکستان، در این مذاکرات حضور داشتند.

به گفته منابع آگاه، در این نشست، ایران نگرانی جدی خود را از روند کند و آهسته پیشرفت خط لوله گاز صلح در خاک پاکستان را به طرف پاکستانی اعلام کرد.

ایران به پاکستان هشدارداده است که اگر تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۴، پاکستان هنوز خط لوله گاز صلح را به طور کامل راه‌اندازی نکند و قادر به خرید گاز ایران نباشد مشمول جریمه خواهد شد.

با این حال مقامات پاکستانی این اطمینان را به ایران داده‌اند که در وقت تعیین شده از سوی ایران، گاز جمهوری اسلامی را خواهند خرید و با به مناقصه گذاشتن بخش‌های فنی و تدارکاتی، بحثاحداثخط لوله گاز صلح را در اسرع وقت به اتمام خواهند رساند.

در همین حال، مقامات وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان اعلام کرده‌اند که برای تکمیل پروژه خط لوله گاز صلح با روسیه به توافقاتی دست پیدا کرده‌اند.

مقامات وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان به طرف ایرانی این اطمینان را داده‌اند که پروژه خط لوله گاز صلح هرگز به صورت یک رؤیا باقی نخواهد ماند و و پیش‌نویس توافق نامه‌هایی برای اجرای این پروژه به روسیه فرستاده شده است تا در اسرع وقت آن‌ها در تسریع روند ساخت این خط لوله به کمک پاکستان بشتابند.

گفته می‌شود وزیر نفت پاکستان دو گزینه پیشنهادی را برای سرمایه گذاری روس‌ها در پروژه خط لوله گاز صلح به آن‌ها ارائه داده است.

منابع پاکستانی در همین زمینه اعلام کردند که روسیه پیش‌نویس موافقت نامه خود را تا ۱۵ روز آینده به پاکستان ارسال می‌کنند.

مسئولان پاکستانی بر این باورند که این طرح با کمک روسیه به سرانجام خواهد رسید.

گفته می‌شود علاوه بر روسیه، کشورهای چین و ایتالیا نیز برای مشارکت در تکمیل پروژه احداثخط لوله گاز صلح در خاک پاکستان اعلام آمادگی کرده‌اند.

پاکستان موظف است تا در تاریخ ذکر شده ساخت ۷۸۱ کیلومتر خط لوله را در خاک خود تکمیل کند.

همچنین ایران، پیشنهاد کمک ۵۰۰ میلیون دلاری خود جهت تأمین مواد ضروری این طرح را اعلام کرده است.

با اجرای این طرح روزانه ۷۵۰ میلیون فوت مکعب گاز برای تامیین نیازهای پاکستان به این کشور انتقال پیدا می‌کند.

این نکته نیز قابل یاد‌آوری است که جمهوری اسلامی ایران دو خط لوله گاز را در خاک خود به اتمام رسانده و کمک‌های مالی و فنی زیادی برای احداثخط لوله در خاک پاکستان را به این کشور اعطا کرده است.

با توجه به احداثخط لوله گاز " تاپی " که انتقال دهنده گاز ترکمنستان به هند و پاکستان است، ایران این تمایل را از خود نشان داده است که آمادگی کاهش تعرفه گاز صادراتی به پاکستان را دارد.

پروژه خط لوله گاز صلح در واقع انتقال دهنده گاز صادراتی ایران به پاکستان است تا نیازهای این کشور در بخش انرژی را تأمین کند.