حمایت‌های کنگره آمریکا از اسرائیل، به نسل‌کشی دیگری در غزه منجر می‌شود

در روز‌های گذشته نماینده دموکرات کنگره آمریکا با انتقاد از سیاست‌های دولت جو بایدن در حمایت از اقدامات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، گفت: بایدن رئیس جمهور آمریکا باید مسیر خود را در حمایت از اسرائیل تغییر دهد. ایلهان عمر در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: زمان آن رسیده است که از همه اهرم‌های خود برای فشار بر (رژیم) اسرائیل استفاده کنیم و کمک‌های نظامی به آن را محدود کنیم نه اینکه آتش یک نسل‌کشی فاجعه‌بار را شعله‌ور کنیم.


برنی سندرز نماینده مجلس سنای آمریکا نیز پیش‌تر با بیان اینکه واشنگتن نباید در استفاده ابزاری از قطحی به عنوان یک سلاح بر علیه مردم فلسطین در غزه با رژیم صهیونیستی شریک باشد، تاکید کرد: سابقه (رژیم) اسرائیل در زیر پا گذاشتن حقوق بشر وحشتناک است. 

حال به منظور واکاوی بیشتر این موضوع باشگاه خبرنگاران جوان مصاحبه‌ای ترتیب داده با لری جانسون، افسر سابق سیا که در ذیل مشروح آن از نظرتان می‌گذرد.

-شما به عنوان یک تحلیلگر آمریکایی نقش واشنگتن در این جنگ طولانی در غزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

لری جانسون: وقتی صحبت از حمایت بی قید و شرط آمریکا از اسرائیل می‌شود، تفاوت کمی بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان، بین قوه مجریه و مقننه، و بین دولت‌های ایالتی و فدرال، و بین مخالفان و صاحبان قدرت وجود دارد. دیدن چنین وحدتی در میان نخبگان سیاسی ایالات متحده که در غیر این صورت ممکن است به شدت در مورد هر چیز دیگری اختلاف نظر داشته باشند، بسیار خارق العاده است.با این حال، کاخ سفید بیشتر نگران ظواهر و روابط عمومی بوده است، در حالی که کنگره آمریکا در حال سقوط برای اثبات وفاداری همیشگی خود به اسرائیل است. عملاً تمام جهان - منهای چند متحد غربی سرسخت و به همان اندازه همدست مانند انگلیس و آلمان - خواستار پایان دادن به اقدامات نسل‌کشی در غزه و سرکوب‌های مرگبار در کرانه باختری هستند.

با این حال، مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته لایحه‌ای را تصویب کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن را به دلیل تأخیر ارسال تسلیحات به اسرائیل سرزنش می‌کرد و دولت وی را مجبور می‌کرد تا این سلاح‌ها را در اسرع وقت تحویل دهد. به هر حال، برای بمباران رفح، آخرین پناهگاه یک میلیون فلسطینی، به سلاح نیاز است.مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، گفت که دولت بایدن حتی با اشاره به محدودیت‌هایی برای حمایت آمریکا از اسرائیل پشت کرده است.

اکثر دموکرات‌ها مانند چاک شومر با حمایت از رئیس‌جمهور خود، قول داده‌اند که این لایحه را در مجلس سنا بکشند. چرا؟ این مردی است که گفته بود اولین ماموریت زندگی او حمایت از اسرائیل است. شخصی مانند شومر ممکن است در واقع در تعهد خود به اسرائیل صادق باشد، اما بسیاری از سیاستمداران آمریکایی بسیار فرصت طلب‌تر هستند. آنها می‌دانند که منفعت واقعی - پول و قدرت - در درون نخبگان قدرت آمریکا در واشنگتن، وال استریت، دره سیلیکون، صنایع دفاعی و هالیوود کجاست.

کاخ سفید و برخی از دموکرات‌ها حداقل متوجه می‌شوند که باید یک نمایش روابط عمومی برای جهان اجرا کنند، زیرا می‌دانند که جنگ وحشیانه در غزه چقدر آمریکا و اسرائیل را در افکار جهانی منزوی کرده است. البته، زمانی که پنتاگون انبار تسلیحات خود را به روی اسرائیل باز کرده است، توقف موقت تدارکات تسلیحات تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند. این اتفاقاً می‌تواند یکی از دلایلی باشد که اوکراین در حال تمام کردن سلاح است.

حمایت‌های کنگره آمریکا از اسرائیل، به نسل‌کشی دیگری در غزه منجر می‌شود

اما اکثر جمهوری خواهان در کنگره باید نوع دیگری از روابط عمومی را اجرا کنند. آنها برای مخاطبان داخلی بسیار متفاوت جذاب هستند. به همین دلیل است که اکنون چندین لایحه کاملاً غیرعملی و کاملاً عجیب و غریب وجود دارد که در روند قانونگذاری راه خود را نشان می‌دهد. در اکثر کشورها، این امر فساد نهادی قوه مقننه تلقی می‌شود.یک لایحه جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا برای فرستادن هر فردی که به دلیل فعالیت غیرقانونی در محوطه دانشگاهی متهم و محکوم شود به مدت حداقل شش ماه به غزه ارائه شده است.لایحه دیگری که اخیراً توسط مجلس نمایندگان تصویب شد، هدف قرار دادن منتقدان اسرائیل از طریق لغو وضعیت غیرانتفاعی و معافیت مالیاتی برای رسانه‌های گزارش‌دهی مستقل و ارائه‌دهندگان کمک‌رسانی یا هر سازمان غیرانتفاعی که از مخالف روند فعلی آمریکا و اسرائیل است را هدف قرار می‌دهد.

-چرا مردم آمریکا با ابزار‌هایی مانند تحریم مقابل این نسل کشی اعتراض نمی‌کنند؟

لری جانسون: در اکثر ایالت‌های آمریکا، سازماندهی تحریم علیه اسرائیل یا شرکت‌هایی که با آن روابط تجاری دارند غیرقانونی است، اما تحریم سایر کشورها، از جمله شرکت‌های آمریکایی، کاملاً قانونی است. این موارد عبارتند از: تگزاس، اوهایو، ایلینوی، ایندیانا، فلوریدا، آریزونا، جورجیا، آیووا، پنسیلوانیا، میشیگان، آرکانزاس، مینه‌سوتا، نوادا، کارولینای جنوبی، تنسی، آلاباما، رود آیلند، نیوجرسی، اوکلاهما، کانزاس، کارولینای شمالی، یوتا میسوری، آیداهو، ویرجینیای غربی، کلرادو، می‌سی سی پی و نیوهمپشایر. انتظار می‌رود مجالس ایالتی بیشتری به آنها بپیوندند.

در ایالات متحده، صنعت رسانه اصلی تصویر آینه نخبگان سیاسی است. برای سال‌ها، این کشور عمدا ماهیت آپارتایدی دولت اسرائیل را پنهان کرده است و اکنون - مثل روز روشن - اقدامات نسل‌کشی آن علیه فلسطینیان را پنهان کرده است. روزنامه‌نگاران چپ، راست و مرکز را به دلیل جرأت نشان دادن استقلال در انتقاد از اسرائیل و ایالات متحده اخراج کرده است.

اعتراضات سراسری دانشگاه علیه جنگ و حمایت ایالات متحده از آن توسط رسانه‌های جریان اصلی به عنوان یهودی ستیزی و توسط جوانان نادان و شیفته TikTok به تصویر کشیده شده است. دیوان بین‌المللی دادگستری حکم داده است که اسرائیل باید به یک پرونده نسل‌کشی پاسخ دهد و دادگاه کیفری بین‌المللی بنا به گزارش‌ها در حال تهیه حکم بازداشت برای رهبران ارشد اسرائیل و حماس به دلیل جنایات جنگی است. گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اراضی اشغالی فلسطین به این نتیجه رسیده است که اسرائیل به آستانه کنوانسیون نسل کشی رسیده است.

هفته گذشته، شبکه دانشگاهی حقوق بشر گزارشی ۱۰۵ صفحه‌ای را به سازمان ملل ارسال کرد که آن را "مقطع‌ترین تحلیل حقوقی" خواند که هنوز "اسرائیل در حال ارتکاب نسل کشی" علیه فلسطینیان در نوار غزه است.شرکای این شبکه شامل کلینیک حقوق بشر بین المللی در دانشکده حقوق دانشگاه بوستون، کلینیک بین المللی حقوق بشر در دانشکده حقوق کرنل، مرکز حقوق بشر در دانشگاه پرتوریا و پروژه حقوق بشر لوونشتاین در دانشکده حقوق ییل است. این گزارش می‌گوید که این تحلیل جمعی از «طیف متنوعی از منابع معتبر» و تاریخ سرزمین فلسطین نشأت می‌گیرد.

شاید کنگره ایالات متحده اکنون مجبور باشد به دلیل یهودی ستیزی و طرفدار تروریسم به دنبال آن دانشکده‌های حقوقی معتبر باشد. جالب اینجاست که این مطالعه به سختی در جریان اصلی رسانه‌های انگلیسی-آمریکایی، با وجود اعتبار آکادمیک بالا، و تخصص و اعتبار قانونی آن، پوشش داده نمی‌شود.

وقتی صحبت از دانشگاه شد، این عجیب است که رسانه‌ها و بزرگ‌ترین شرکت‌های رسانه‌ای چگونه می‌خواهند جوانان آرمان‌گرای کشور را زیر اتوبوس بیندازند، همانطور که، به استثنای چند مورد، مدیریت دانشگاه‌ها در سراسر ایالات متحده که پلیس ضدشورش را برای کتک زدن دانشجویان خود فرا می‌خوانند.رئیس دانشگاه ایالتی سونوما در کالیفرنیا که با دانشجویان معترض موافقت کرد که منابع دانشگاه را در مشاغل اسرائیل سرمایه‌گذاری نکنند، روز بعد به‌سرعت تعلیق شد. در سراسر ایالات متحده، بسیاری از دانشجویان معترض اکنون با اخراج مواجه هستند.اما در یک عمل شستشوی مغزی، برای جلوگیری از اخراج در دانشگاه نیویورک، «برخی از دانشجویان ملزم به تکمیل مجموعه‌ای ۴۹ صفحه‌ای از خواندن و تکالیف شناخته شده به عنوان سری یکپارچگی اخلاق هستند که به شرکت‌کنندگان کمک می‌کند با توجه به گزارش نیویورک تایمز، دستاورد‌هایی در «استدلال اخلاقی» و «تصمیم گیری اخلاقی» را که به دست آورده اند و مدرسه آن را "عمل ترمیمی" می‌نامد، ارائه دهند.

واقعاً باید تعجب کنید که چگونه یک کشور ظاهراً ضعیف‌تر می‌تواند به چنین سلطه اجتماعی و سیاسی کامل بر قدرتمندترین کشور جهان دست یابد. خطر این رابطه سرنوشت ساز نه تنها برای ثبات در خاورمیانه، بلکه برای سایر نقاط جهان است.

لری جانسون افسر سابق سیا، از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ معاون اداره مبارزه با تروریسم وزارت خارجه ایالات متحده بود. وی در حال حاضر از مخالفان سرسخت دولت و سیاست‌های آمریکا به ویژه در بخش سیاست‌های خارجی است و مقالات و نقد‌های زیادی را در این مورد در رسانه‌های آمریکایی منتشر می‌کند.