توهین قانونگذار آمریکایی به دیوان بین‌المللی دادگستری

لیندسی گراهام ، سناتور تندرو جمهوری‌خواه انتقادات صریحی علیه دستور دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) ابراز داشته و در پستی در پلتفرم ایکس نوشت:" به نظر من، دیوان بین المللی دادگستری می تواند به جهنم برود. " وی با اشاره به این دستور، در اظهارنظری توهین آمیز تاکید کرد:" باید در برابر این گونه سازمان‌های به اصطلاح عدالت طلب بین‌المللی مرتبط با سازمان ملل ایستادگی کرد."

وی در ادامه حکم دیوان بین‌المللی دادگستری را "مضحک" توصیف کرده و نوشت: "اسرائیل باید این (حکم) را نادیده بگیرد."

این سناتور تندرو آمریکایی همچنین با ادعای این که سیستم قضائی رژیم صهیونیستی "مشهور به استقلال است"، دستور دیوان بین المللی دادگستری را "ظالمانه" خوانده و آن را "سیلی به صورت مستقل قضائی (رژیم) اسرائیل " توصیف کرد.

قاضی «نواف سلام» رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری روز گذشته (جمعه) اعلام کرد که آفریقای جنوبی از دادگاه در خصوص اتخاذ تدابیر بیشتر با توجه به عملیات‌های نظامی در رفح درخواست کرده است.

وی با اشاره به وخامت اوضاع معیشتی ساکنان نوار غزه گفت: اوضاع در رفح پس از چند هفته بمباران، فاجعه‌بار است و از زمان آغاز حمله زمینی حدود ۸۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

قاضی سلام گفت: تدابیر موقتی که دادگاه در ماه مارس اتخاذ کرد با توجه به تحولات اخیر پاسخگو نیست و اسرائیل بایستی از هر گونه عملیات‌هایی که خطری برای فلسطینیان محسوب می‌شود، خودداری کند.

وی تصریح کرد: دادگاه در خصوص تدابیری که اسرائیل در رفح اتخاذ کرده، قانع نشده است و مسئولان بین‌المللی درباره خطرات علیه غیرنظامیان در رفح هشدار داده‌اند. وضعیت کنونی نیز خطراتی دارد و خسارت‌های جبران‌ناپذیر در حقوق مردم در غزه خواهد داشت.

توهین قانونگذار آمریکایی به دیوان بین‌المللی دادگستری

وی افزود: طبق معاهده منع نسل‌کُشی، هر گونه عملیاتی در رفح ممکن است به تخریب جزئی یا کلی در این شهر منجر شود و اسرائیل بایستی فورا حملات نظامی به رفح را متوقف کند؛ از دیدگاه ما هر گونه عملیات نظامی در رفح، موجب ویرانی کلی در منطقه خواهد شد.

رئیس دیوان لاهه همچنین گفت: دادگاه خواستار آزادی سریع و بدون شرط اسرا است و اسرائیل باید عملیات‌های نظامی یا هر گونه عملیات دیگر در رفح را متوقف کرده و گذرگاه رفح را بازگشایی کند، اسرائیل همچنین باید ورود هر گونه کمیته حقیقت‌یاب به نوار غزه برای تحقیق درباره اتهام نسل‌کُشی را تضمین کند.