کدام گذرگاه امدادرسانی در غزه پس از حکم دادگاه بین المللی باز است؟

 طبق اعلام رسانه‌ها پس از حکم دادگاه بین المللی دادگستری که به رژیم صهیونیستی دستور داده بود گذرگاه‌های غزه را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه باز گشایی کند، فقط گذرگاه کریم ابوسالم برای انتقال کمک‌ها به غزه بازگشایی شده است.

به گزارش الجزیره انگلیسی گذرگاه کریم ابوسالم و گذرگاه رفح توسط سازمان ملل به عنوان «دو شریان اصلی برای رساندن کمک‌ها به غزه» توصیف شده‌اند.

هر دو گذرگاه از طریق بخش‌های شرقی رفح دسترسی به غزه را فراهم می‌کنند؛ گذرگاه‌هایی که نظامیان اسرائیلی در ۷ مه آن را تصرف کردند.

تیم حقوقی آفریقای جنوبی در یک جلسه استماع اضطراری که در ۱۶ مه برگزار شد، به دادگاه بین المللی دادگستری گفت: «تسخیر این گذرگاه‌ها توسط اسرائیل، کنترل تمامی دسترسی‌ها به غزه و از غزه را در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد.

در پاسخ به درخواست آفریقای جنوبی، دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داده است که گذرگاه رفح را برای «تامین بدون مانع در مقیاس خدمات اساسی و کمک‌های بشردوستانه ضروری» باز کند. با این حال، اسرائیل از بازگشایی گذرگاه رفح خودداری کرده است.

اگرچه گذرگاه رفح بسته مانده است، برخی کامیون‌ها از گذرگاه کریم ابوسالم وارد غزه می‌شوند. تعداد دقیق کامیون‌ها مشخص نیست، زیرا سازمان ملل می‌گوید از ۷ ماه مه قادر به حفظ حضور در هر دو گذرگاه برای نظارت بر آنها نیست.

کدام گذرگاه امدادرسانی در غزه پس از حکم دادگاه بین المللی باز است؟

سازمان ملل اعلام کرده است که ۱۴۳ کامیون کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل از ۶ تا ۲۵ مه از گذرگاه کریم ابوسالم عبور کرده اند که به طور قابل توجهی کمتر از ۱۴۶ کامیونی است که در ماه آوریل بطور متوسط روزانه از طریق گذرگاه کریم ابوسالم ​​وارد غزه می‌شدند.

دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه از اسرائیل خواست تا حمله خود به رفح را متوقف کند، گذرگاه مرزی رفح را برای ارسال کمک‌ها باز کند و به بازرسان بین‌المللی اجازه ورود به این منطقه را بدهد.