رها شدن ریاض از زیر فشارها برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو

 «عبدالسلام بنعیسی» تحلیلگر مغربی در مطلبی در روزنامه رای الیوم آورده است: با وجود فشار شدید آمریکا به عربستان برای عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر و آپارتاید اسرائیل، به نظر می‌رسد که ریاض موفق به مقابله با این فشارها شده است.

وی افزود: این موضع گیری عربستان همسو با تمایل جهان عرب و اسلام است. فشار بسیار زیادی وجود داشت تا ریاض روابطش را با تل آویو عادی سازی کند و ما به شدت نگران تن دادن عربستان به این فشارها بودیم و اینکه مبادا در این شرایط و در بحبوحه جنایات هولناک علیه ملت فلسطین عادی سازی انجام شود. اگر عادی سازی رخ می داد، به مثابه فاجعه ای برای ملت فلسطین به طور خاص و جهان عرب و اسلام به طور کلی و جایزه بزرگی به رژیم صهیونیستی به خاطر ارتکاب جنایاتش علیه فلسطینیان بود. این عادی سازی انزوای شدید بین المللی علیه اسرائیل را نیز از بین می برد.

النعیسی نوشت: عربستان تحلیل خوبی از تحولات داشت و با چشم خود پایداری مقاومت فلسطین در عرصه نبرد را دید و اینکه چگونه رزمندگان مقاومت فلسطین و برادران آنها در لبنان، یمن و عراق ضربات مهلکی به دشمن صهیونیست زدند و شکست های متوالی به آن تحمیل کردند. پایداری عربستان در برابر فشارهای آمریکا و مخالفت با عادی سازی با الهام گیری از پایداری مقاومت و دستاوردهای نظامی مقاومت فلسطین بود.

رها شدن ریاض از زیر فشارها برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو

وی تصریح کرد: عربستان نباید به همین اکتفا کند بلکه باید مانع از عادی سازی برخی کشورهای عربی شود و امکانات لازم را نیز برای قانع کردن این کشورها دارد. عادی سازی کاملا به نفع رژیم صهیونیستی است و کشورهای سازشکار نفعی نمی برند. همانطور که عربستان به فشارها تن نداد، دیگر کشورها نیز می توانند اقدامی مشابه انجام دهند. امکان موضع عربی یکپارچه برای بازنگری در تصمیمات کشورهای سازشکار وجود دارد و با توجه به پیروزی مقاومت و شکست اسرائیل و آمریکا در جنگ خود علیه جهان عرب و اسلام و در بطن آن فلسطین، شرایط مهیا است؛ به ویژه که واشنگتن و تل آویو با تظاهرات و فشارهای مردمی در غرب در محکومیت جنایات خود در منطقه روبرو هستند.