به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، سرتیپ "حسن تورکمانی" متولد سال ۱۸ ژوئیه ۱۹۳۵ معاون فرمانده کل ارتش و نیروهای مسلح و وزیر دفاع سوریه از ۱۲ می ۲۰۰۴ میلادی تا ۹ ژوئن ۲۰۰۹ میلادی در شهر حلب در شمال سوریه و از پدر و مادری ترکمن به دنیا آمد.

سرتیپ تورکمانی در سال ۱۹۵۴ میلادی به ارتش سوریه ملحق شد و با مدرک کارشناسی توپ‌های جنگی از این دانشکده فارغ التحصیل شد و در دوره‌های مختلف نظامی از جمله دوره‌های فرماندهی و ستاد مشترک و ستاد عالی مشترک شرکت کرد.

وی سمت‌ها و مناصب مختلفی را در ارتش سوریه احراز ‌کرد تا اینکه در سال ۱۹۷۸ میلادی به درجه سرگردی و در سال ۱۹۸۸ میلادی به درجه سرتیپی رسید.

در سال ۱۹۶۸ میلادی به فرماندهی گردان توپخانه لشکر پیاده نظام منصوب شد و طی جنگ اکتبر سال ۱۹۷۳ میلادی فرماندهی لشکر پیاده نظام مکانیزه را برعهده داشت و در عملیات نیروهای سپر لبنان طی سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۸ مشارکت داشت.

تورکمانی از سال ۱۹۷۸ تا سال ۱۹۸۲ میلادی در دستگاه فرماندهی کل ستاد ارتش و نیروهای مسلح مصر کرد و در سال ۱۹۷۸ به سمت مدیر اداره امور افسران و در سال ۱۹۸۰ میلادی به سمت مدیر دایره سیاسی ارتش منصوب شد.

در سال ۱۹۸۲ میلادی تورکمانی سمت نایب رئیس ستاد مشترک ارتش را تصدی کرد و در ۲۲ نوامبر ۲۰۰۲ به ریاست ستاد مشترک ارتش سوریه منصوب شد.

تورکمانی در ۱۱ می ۲۰۰۴ میلادی معاون فرمانده کل نیروهای مسلح سوریه انتخاب شد.

حسن تورکمانی از مشاوران ارشد نظامی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و معاون فاروق الشرع معاون اسد امروز به دنبال حمله انتحاری به ساختمان امنیت ملی سوریه در دمشق کشته شد. علاوه بر وی ، آصف شوکت رئیس دستگاه اطلاعاتی و "داود راجحه" وزیر دفاع سوریه نیز در این حمله جان باختند.