به گزارش افکارنیوز به نقل از العالم، يوسف حامد المشعل از روحانيون همه طوايف بحرين خواست كه براي ايجاد وحدت ملي و اتحاد طوايف تلاش كنند.
المشعل افزود: رویدادهای بحرین از فوریه ۲۰۱۱ میلادی در واقع انقلاب مسالمت آمیز مردمی با خواسته های مشروع بود؛ اما برخی طرفها برای کشاندن کشور به سمت خشونت تلاش می کنند.
وی ادامه داد: جامعه بحرین از آن زمان تاکنون با چنددستگی سیاسی مواجه شده که ناشی از تحریک طایفه ای است؛ لذا مشکل کنونی جامعه صف بندی در سطوح طایفه ای است.
المشعل تصریح کرد: جامعه به همین دلیل به دو بخش دوست و دشمن تبدیل شده؛ اما مردم و دولت در نهایت می دانند که باید یک گفت وگوی سالم انجام دهند.

این تحلیلگر افزود: بحرین امروز نیازمند طرحهای وحدت گرایانه است که باید مراجع دینی همه طوایف در آن مشارکت داشته باشند و با دعوت به جلوگیری از خشونت، مانع از اختلافات سیاسی شوند.
وی گفت: برخی افراد به خشونت دامن می زنند، آنان لاستیک آتش زده و با پرتاب کوکتل مولوتوف، خیابانها را به آتش می کشند.
المشعل ادامه داد: مردم صرف نظر از طایفه، رنگ پوست، اصل و دین، خواستار اصلاحات بودند؛ اما اکنون سرنگونی نظام را می خواهند با این حال تظاهرات آنان مسالمت آمیز است چون در برابر رژیم آل خلیفه از اسلحه استفاده نکردند.
علت آتش زدن زباله یا لاستیک خودرو از سوی تظاهرکنندگان بحرینی، کاهش آثار ناشی از گاز اشک آور است که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن مردم مورد استفاده قرار می دهند.
اولين شعاري كه معترضان بحريني در ۱۴ فوريه ۲۰۱۱ ميلادي مطرح كردند، "مسالمت آميز مسالمت آميز" و "نه سني نه شيعه وحدت بحرين" بود.