به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا سرانجام بودجه دفاعی ۶۰۶ میلیارد دلاری این کشور برای سال آینده را تصویب کرد. تصویب این بودجه در حالی انجام گرفت که برخی از نمایندگان از هر دو حزب آمریکا، در بحثی دو روزه، ادامه جنگ در افغانستان را محکوم کرده و آن را هدر دادن جان و مال آمریکاییها دانستند.

کمیته بودجه‌ریزی مجلس آمریکا اعلام کرده است که این بودجه با ۳۲۶ رای موافق در برابر ۹۰ رای مخالف در این مجلس که اکثر نمایندگانش را دموکرات‌ها تشکیل می‌دهند، به تصویب رسیده است. در این میان ۵۱۸ میلیارد دلار از بودجه به پنتاگون و ۸۷.۷ میلیارد دلار نیز به جنگ در افغانستان و دیگر عملیات‌های خارجی این کشور تخصیص داده شده است.

با وجود آنکه برخی از نمایندگان تلاش کردند تا در مدت دو روزی که تصویب این بودجه در دستور کار قرار داشت، میزان بودجه دفاعی را کاهش دهند، اما این بودجه تا لحظات آخر رای‌گیری تقریبا بدون تغییر باقی ماند. نهایتا نمایندگان آمریکایی تصمیم به ثابت نگاه داشتن بودجه گرفتند و به این ترتیب میزان بودجه ابتدایی تنها ۱ میلیارد دلار کاهش یافت.

حتی با وجود آنکه میزان بودجه دفاعی سال آینده تقریبا برابر با بودجه سال ۲۰۱۲ ثابت نگاه داشته شده، باز هم از آنچه که دولت آمریکا به مجلس ارائه داده بود، ۲ میلیارد دلار بیشتر است. پیش از این باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا تهدید به وتوی این بودجه کرده بود، چراکه معتقد است این بودجه مخالف طرح کاهش بودجه‌های دفاعی است.

پاییز گذشته دولت و کنگره آمریکا موافقت کرده بودند که در یک بازه زمانی ده ساله، میزان بودجه پنتاگون را به ۴۸۷ میلیارد دلار کاهش دهند، تا بلکه بتوانند بخشی از بدهی چندین تریلیون دلاری آمریکا را از این طریق کاهش دهند.

این بودجه که برای اولین بار در ۱۰ سال گذشته با اندکی کاهش مواجه بوده، پیش از آنکه برای اوباما ارسال شود، باید با نسخه بودجهای که سناتورهای آمریکایی ارائه دادهاند، همخوان و منطبق شود. به نظر نمیرسد که بحث مجلس سنا بر سر این بودجه که باید از ماه اکتبر اجرایی شود، زودتر از ماه آگوست آغاز شود.