به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، بسیاری از تحلیلگران عرب بندر بن سلطان رئیس جدید سازمان امنیت عربستان را مشابه حجاج بن یوسف ثقفی حاکم عراق در دوران بنی امیه می دانند.

نقش مرموز، قساوت، سنگدلی و قدرت ریسک پذیری بندر بن سلطان از وی چهره ای مخوف در جامعه جزیره العرب به ویژه در عربستان ترسیم کرده است.

بندر ۶۳ ساله " که از مادری سیاه پوست زاده شده یکی از زیرک ترین فرزندان سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد اسبق عربستان به شمار می رود.

وی به مدت ۲۲ سال سفیر عربستان درآمریکا بوده، با اغلب روسای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) ومسئولان پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا روابط ویژه ای دارد.


بندر بن سلطان روابط بسیار گرم و نزدیکی با جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا داشت

بندر در سال ۲۰۰۹ به دلیل تلاش برای کودتا علیه عموی خود ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از این کشور به آمریکا تبعید شد واخیرا بار دیگر به عربستان بازگشت و به عنوان رئیس سازمان امنیت مخوف رژیم آل سعود منصوب شد.

وی در سال ۲۰۰۱ در جریان حادثه ۱۱ سپتامبرنقش فوق العاده ای در بهبود روابط عربستان و آمریکا ایفا کرد.

گفته می شود بندر بن سلطان که در آن زمان سفیر عربستان در واشنگتن بود پس از انفجار برج های تجاری آمریکا که توسط اتباع سعودی القاعده صورت گرفت، مبلغ ۲۰ میلیارد دلار به حزب جمهوریخواه پرداخت کرد تا پرونده اتهام زنی ها را به سمت و سویی غیر از عربستان هدایت کند.

بندر بن سلطان نقش فعالی در ترور عماد مغنیه از فرماندهان ارشد حزب الله درفوریه سال ۲۰۰۸ ایفا کرد ودر جنگ ۳۳ روزه لبنان کلیه اطلاعات سری را در مورد شاکله نظامی حزب الله در اختیار موساد و " سیا " قرار می داد.

با آغاز قیام مردم الشرقیه و شکست سازمان امنیت عربستان در سرکوب قیام مردمی، بندر بن سلطان به عربستان فرا خوانده شد و با حفظ سمت دبیر شورای امنیت یه عنوان رئیس سازمان امنیت این کشور منصوب شد.

پیش بینی می شود بندر بن سلطان در روزهای آینده دستورات لازم را به سازمان امنیت عربستان برای سرکوب مبارزان و معترضان در عربستان صادر خواهد کرد.

بنابراین با توجه به روابط گسترده بندر بن سلطان با مسولان امنیتی و نظامی آمریکا، وی از نیروهای آمریکایی برای حفاظت از تاسیسات نفتی شرق عربستان به ویژه درمناطق شیعه نشین القطیف، الاحساء والعوامیه استفاده خواهد کرد.