اردوغان برای ماندن اسد در سوریه دعا خواهد کرد!

افکار نیوز/موسی داداش زاده: وضعیت سوریه هر روز پیچیده تر از دیروز میشود و در این میان، دولت اردوغان نه تنها به خواسته خود نرسیده است بلکه وضعیت پیش آمده، موجب بروز نگرانی در چهره دولتمردان ترکیه شده است.

دشمنی و نبردهای خونین چندین ساله دولت آنکارا با کردهای پ. ک. ک از یک سو و اشغال بخش‌هایی از شمال سوریه توسط کردهای عراق و احتمال تشکیل یک دولت کرد در جنوب ترکیه از سوی دیگر، نگرانی شدید دولت اردوغان را به دنبال داشته است. هم‌اکنون مهمترین مشکل امنیتی ترکیه، حملات کردهای پ. ک. ک به مراکز نظامی و اداری ترکیه است و اگر بنا به تشکیل دولتی کرد در شمال سوریه باشد تمامیت ارضی ترکیه بیش از پیش به خطر خواهد افتاد.

هنگامی که دولت سوریه بنا به ضرورت کسب برتری حتمی علیه مخالفین نیروهای نظامی خود را از مناطق دور‌تر به شهرهای اصلی فرستاد، برخی از شهرهای کردنشین و از جمله «عفرین»، «عامودا»، «تیرسپی» و «کوبان» به کنترل کردهای سوریه درآمدند؛ البته گمان می‌رود که کردهای سوریه نیز همانند کردهای عراق به دنبال تشکیل اقلیم مخصوص خود هستند.

در همین راستا، خبری که به تأیید مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان رسیده است، حکایت از آن دارد که کردهای سوریه، در حال گذراندن آموزش نظامی در خاک عراق بوده‌اند. ویدئویی نیز در فضای اینترنت منتشر شده که در آن ادعا می‌شود، دو هزار نفر از این پیشمرگه‌های آموزش دیده در حال بازگشت به سوریه هستند.

اما در واکنش به این رخدادها، مقامات ارشد نظامی و سیاسی ترکیه جلسه تشکیل دادند و اردوغان به دولت سوریه هشدار داد که باید اجازه استفاده دیگران از خاک سوریه را ندهد و در غیر این صورت، تهدید دخالت نظامی ترکیه در سوریه برای سرکوب کرد‌ها وجود خواهد داشت.

بنابراین، اگر شرایط سوریه به سمتی برود که مطلوب ترکیه نباشد و جایگزینی قدرتمند برای اسد وجود نداشته باشد، آن گاه ترکیه سخت پشیمان خواهد شد و باید برای تجدید قدرت بشار اسد بر همه خاک سوریه دعا کند.