به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، دولت ترکیه علیرغم هشدارهای مکرر دولت عراق ضمن نادیده گرفتن حقوق ملت عراق واردات نفت خام از شمال عراق و از منطقه تحت کنترل مسعود بارزانی رهبر کردستان عراق را به طور رسمی آغاز کرد.

در همین راستا تانکرهای نفتکش ترکیه که به همین منظور به شمال عراق اعزام شده بود، روز گذشته از مرز هابور در شمال عراق وارد خاک ترکیه شده و به سوی شهر بندری اسکندرون در جنوب ترکیه عازم شدند.

صادرات نفت شمال عراق به ترکیه در حالی آغاز شد که دولت بغداد پیش از این بارها به دولت آنکارا هشدار داد این اقدام به منزله تجاوز ترکیه به عراق و نقض حاکمیت ملی دولت بغداد تلقی می شود. نفت خام وارداتی از شمال عراق پس از انجام نمونه گیری و آزمایشات اولیه در پالایشگاه مرسین به سوی اسکندرون ارسال شد.

یکی از مسئولان گمرک ترکیه با تایید این مطلب اظهار داشت که تانکرهای نفتکش ترکیه کار نقل و انتقال نفت خام خریداری شده از کردستان عراق را آغاز کرده اند.

پیش از این حسین شهرستانی معاون نخست وزیر عراق نیز گفته بود درآمد حاصله از محل فروش این نفت به حساب منابع مالی در شمال عراق واریز نشده و معلوم نیست صرف چه چیزی شده و یا به حساب چه کسانی واریز می شود.