به گزارش افکارنیوز به نقل از تابناک، در حالی که لئون پانه تا، وزیر دفاع ایالات متحده، امروز اعلام کرد درگیریها در حلب، میخ دیگری بر تابوت اسد خواهد بود، منابع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، تصویر دیگری از اوضاع سوریه ارائه میدهد.

به نوشته پایگاه اینترنتی «دبکا فایل»، دلیل اصلی این اظهارات پانه تا، ناامیدی آمریکا به سبب ناکامی طرح ایجاد یک به اصطلاح «منطقه امن» در شهر حلب است. این طرح که بنا بوده از سوی کشورهای عربستان سعودی و قطر اجرا شود، مورد حمایت کامل آمریکا بوده است.

به نوشته این پایگاه، حمله واحدهای یازدهم و هجدهم و بخشی از واحد چهاردهم ارتش سوریه به شهر حلب به منظور از میان بردن پایگاه‌های شورشیان، توانسته در ناکام ماندن این طرح تأثیرگذار باشد.

دبکا فایل می‌افزاید، صبح روز دوشنبه، افسران اطلاعاتی قطری و سعودی مستقر در پایگاه‌های «ارتش آزاد سوریه» در «آپایدین» ترکیه، ناچار به تصدیق این امر شدند که نیروهای دولتی، برنامه آن‌ها برای ایجاد منطقه امن در حلب را شکست داده‌اند.

به این ترتیب، بنا بر این طرح، قرار بوده سرزمین‌هایی از سوریه(به طور خاص در منطقه حلب) تصرف شده و به پایگاه فرماندهی ارتش آزاد سوریه و مقر دولت موقت آتی تبدیل شود؛ درست‌‌ همان گونه که سال گذشته، نیروهای مخالف قذافی، شهر «بنغازی» را پایگاه عملیاتی خود علیه دولت وی قرار دادند.

به گفته این افسران قطری و سعودی، آمریکا به آنها تضمین‌های معتبری داده، مبنی بر اینکه در صورت ایجاد چنین منطقه‌ای، در دفاع از قلمروی آن و کمک‌رسانی به شورشیان در آن منطقه مشارکت خواهد کرد.

در همین راستا، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته اشاره کرده بود: «قلمروهای بیشتر و بیشتری گرفته می‌شود و این امر در پایان به ایجاد یک منطقه امن در درون سوریه منجر خواهد شد».

افزون بر این، منابع آمریکایی گزارش داده‌اند که دولت اوباما می‌خواسته در صورت رسیدن قلمرو‌های تصاحب شده به حداقل مورد نیاز، گزینه مداخله مستقیم در سوریه را بررسی کند.

گفتنی است، مقامات سعودی با اطمینان از موفقیت این طرح، روز شنبه این هفته، دیداری با هیأت نمایندگی سازمان ملل متحد در قاهره انجام دادند تا پیشنویس بیانیه شناسایی منطقه امن سوریه از سوی این سازمان را آماده کنند. با این حال، حمله گسترده نیروهای ارتش سوریه به حلب، این اقدام سعودیها را ناکام گذاشت.