به گزارش افکارنیوز به نقل از واحد مرکزی خبر، ناظران سیاسی در کره شمالی می گویند این کشور منزوی برای جلوگیری از ورشکستگی اقتصادی به نظام سرمایه داری روی آورده است و در این راه از حمایت یانگ سونگ تایک، عموی رهبر جوان کره شمالی نیز برخوردار است.

پارک چان مو، رئیس دانشگاه علوم و فناوریِ پیونگ یانگ می گوید امیدوارم یانگ بتواند کره شمالی را به سمت جهانی سازی هدایت کند، چون این شخصیت پیشینه فعالیت در ارتش ندارد و تحصیل کرده خارج است. پارک در ادامه می گوید به نظرم درس مطالعات مدیریت و دارایی بین الملل محبوبیت زیادی دارد. شاید یک علت این مسئله آن است که رئیس دانشکده که از دانشگاه ملی سئول آمده و دانش آموخته کانادا است، در همایش مهندسی مالی به دانشجویان گفت اگر این کار را انجام دهید، درآمد زیادی خواهید داشت.

این چهره دانشگاهی در ادامه به تحولات اقتصادی و اجتماعی در کره شمالی اشاره می کند و می گوید ما فقط یک آدرس پروتکل اینترنتی (IP) در اختیار داریم، لذا دانشجویان نمی توانند زمان زیادی را برای جستجو در شبکه مجازی صرف کنند و فقط برای پژوهش های خود از اینترنت استفاده می کنند. زمانی که در ماه مه سوار مترو شدم، به من اجازه دادند با دوربین خود فیلمبرداری کنم. در گذشته، حتی عکسبرداری نیز ممنوع بود. این تغییر بزرگی است.