به گزارش افکارنیوز به نقل از پرس تی وی، دکتر اسماعيل سلامي، تحليلگر برجسته سياسي در مقالهاي که در تارنماي پرس تيوي منتشر شد، نوشت: "شاهزاده سعودي و رئيس سازمان جاسوسي اين کشور که به دليل روابط نزديک خود با جورج بوش، رئيس جمهور سابق امريکا، به بندر بوش نيز معروف است، توسط بسياري به عنوان محور اصلي دسيسههاي ناجوانمردانه سازمان سيا و موساد عليه سوريه و ايران شناخته ميشود و انتصاب وي به چنين مقام حساسي از لحاظ اطلاعاتي، اقدامي راهبردي براي عينيت بحشيدن به اين طرحهاي شيطاني قلمداد ميشود."

وی افزود: " عربستان سعودی مدت‌ها است که از طریق بندر بن سلطان روی طرحی برای سرنگونی رژیم سوریه و کارشکنی در امور جمهوری اسلامی کار می‌کند. "

سلامی یادآور شد، بندر در سال???? چندین بار به واشنگتن سفر کرد و با دیک چنی، معاون رئیس جمهور وقت امریکا و الیوت ابرمز، معاون مشاور امنیت ملی در امور راهبرد دموکراسی جهانی دولت بوش، درباره طرح دولت وقت کاخ سفید برای ارائه یک راهبرد جدید در خاورمیانه مذاکره کرد.

این دو نومحافظه کار همراه با شاهزاده سعودی، طرحی زیرکانه و بسیار دقیق را برای اعمال تغییرات با هدف جلب رضایت خاطر واشنگتن و پادشاهی سعودی ساخته و پرداخته کردند. بخشی از توطئه عمده آن‌ها تغییر رژیم در سوریه و ایران و تحمیل نسخه منسوخ و فاسد دموکراسی به سبک امریکایی در این دو کشور بود. بندر به نوبه خود به آن‌ها اطمینان داد که پادشاهی سعودی با کمال میل از این طرح حمایت می‌کند و در همین راستا، پادشاهی سعودی از آن زمان تاکنون، حجم عظیمی از دلار را برای انجام عملیات مخفی در ایران و سوریه با همکاری سیا هزینه کرده است.

عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی،?? تیر(?? ژوئیه) شاهزاده بندر بن سلطان را به عنوان مدیر کل آژانس اصلی اطلاعات این کشور جانشین مقرن بن عبدالعزیز، مدیر برکنارشده این آژانس، منصوب کرد.

سلامی افزود: " با گذر زمان و روشن شدن وضعیت در سوریه، نقش شیطانی شاهزاده بندر بن سلطان در تحریک و افزایش هرج‌ومرج در این کشور بحران‌زده با حمایت پادشاهی سعودی بیشتر روشن می‌شود و توطئه پیچیده برای برکناری رژیم سوریه تحت لوای خیزش مردمی فاش می‌شود. "

وی گفت، سعودی‌ها به دنبال این بودند که از موج گسترده بیداری اسلامی در منطقه به عنوان فرصتی " برای تحقق توطئه پیچیده و دیرینه " خود استفاده کنند.

سلامی تصریح کرد: " عربستان سعودی، با توجه به رونق بیداری اسلامی در شمال آفریقا و خاورمیانه، دستاویز مناسبی برای ایجاد ناآرامی در سوریه یافت تا آن را به یک خیزش مردمی در منطقه نسبت دهد و مسیر تغییر رژیم در سوریه را هموار کند. "

وی تاکید کرد، عربستان ناآرامی‌های سوریه را با کمک عناصر القاعده که مشتاقانه آماده خدمت به این کشور بودند، به راه انداخته است.

سلامي در پايان نوشت، عربستان در راستاي اهداف خود حتي حمايت آژانسهاي اطلاعاتي امريکا و رژيم اسرائيل "همچون موساد و سيا را خواستار شد تا اطمينان يابد که شگرد و شيوه کار رياض مورد سوءظن قرار نگيرد."