به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، دیوید کامرون نخستوزیر انگلیس امروز پنجشنبه از سازمان ملل خواست اکنون که فرستاده ویژه سازمان ملل از سمت خود استعفا کرده است فشارها را بر رژیم بشار اسد افزایش دهند.

نخست وزیر انگلیس اظهار کرد استعفای کوفی‌عنان به این معنی است که طرح وی که خواستار آتش‌بس در سوریه بود به نتیجه نرسیده است.

دیوید کامرون در گفتگو با شبکه خبری اسکای‌نیوز گفت: «به نظر من کاری که ما باید انجام دهیم، افزایش دادن فشارهاست.»

این اظهارات نخست‌وزیر انگلیس در حالی صورت می‌گیرد که منابع خبری گزارش داده‌اند، سازمان ملل و اتحادیه عرب در حال مذاکره برای تعیین جانشین کوفی‌عنان هستند.

دیوید کامرون در ادامه مصاحبه خود با این شبکه خبری احتمال مداخله نظامی در سوریه را ضعیف توصیف کرد.

به گفته دیوید کامرون «سوریه، لیبی نیست. وضعیت[درباره سوریه] فرق می‌کند. فکر نمی‌کنم در این شرایط روش نظامی مناسب باشد. من در این باره به دقت فکر کرده‌ام.»

وی افزود: «اما به نظر من ما می‌توانیم فشارهای خیلی زیادتری اعمال کنیم؛ به عنوان مثال ما می‌توانیم به مخالفان سوریه کمک و پیشنهاد دهیم و این کار را خیلی بیشتر انجام دهیم.»

دیوید کامرون بر نقشی که انگلیس در تقویت مخالفان سوریه داشته است تأکید کرد و گفت: «ما به آنها کمک‌های غیرکشنده داده و تلاش کرده‌ایم مخالفان سوریه را متحد کرده و مسنجم‌تر کنیم. اینها همه کارهایی است که ما می‌توانیم از طریق گروه دوستان سوریه انجام دهیم.»

کامرون تصریح کرد: «ما خیلی فعال بوده‌ایم. ما انجام اقدامات بیشتر را پیش‌برده‌ایم، ما پیش‌نویس طرح‌های شورای امنیت سازمان ملل را تهیه کرده‌ایم، اما متأسفانه روسیه و چین تا اینجای کار با ما همکاری نکرده‌اند. ما به حمایت آنها نیاز داریم.»

نخست وزیر انگلیس اشاره‌ نکرد این فعالیت‌های وی و کشورش چه نقشی در موفق نشدن طرح کوفق‌عنان و استعفای فعلی وی داشته است.

انگلیس و کشورهای غربی با حمایت آشکار از تروریست‌های سوریه نقش مهمی در افزایش خشونت‌ها در سوریه داشته‌اند.

منابع خبری امروز، پنجشنبه به نقل از بانکی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، اعلام کردند کوفی‌عنان درخواست خود برای استعفا از سمتش به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه را تقدیم سازمان ملل کرده است.

کوفق‌عنان در مصاحبه‌ای عجولانه با خبرنگاران در ژنو گفت: «من حمایتی که این نهضت نیاز داشت را دریافت نکردم.»

وی افزود: «من این وظیفه که به اعتقاد خیلی‌ها مأموریت غیرممکن بود را قبول کردم چرا که فکر می‌کردم با این کار مقدس می‌توانم آنچه در توان دارم را برای کمک به مردم سوریه و یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای درگیری‌ها در این کشور به کار بگیرم.»

کوفی‌عنان همچنین گفت که اتهام‌پراکنی‌ها و برچسب‌زنی‌های اعضای شورای امنیت علیه یکدیگر» تلاش‌های او برای اجرای طرح صلح شش ماده‌ای را به بن‌بست کشانده‌اند.

دبیر کل سازمان ملل ساعتی پس از دریافت درخواست استعفای کوفقعنان، با درخواست وی موافقت کرد.