به گزارش افکارنیوز به نقل از کردپرس، طی دو روز اخیر شماری از نمایندگان پارلمان عراق و به همراه برخی سیاستمداران و روزنامه نگاران عرب شیعی این کشور در گفتگوها، مقالات و اظهار نظراتی اعتراضهایی جدی به ترکیب ده نفره خلبانان اعزامی این کشور به آمریکا داشته اند. اما داستان اعتراض عراقی ها به این مساله از چه زمانی آغاز شده است؟

احیای نیروی منهدم شده هوایی عراق

طی یکسال اخیر دوبار مختلف خبرگزاری های عراقی و نیز آمریکایی از تمایل و سپس تقاضای رسمی عراقی ها به خرید هواپیماهای جنگنده اف ۱۶ از آمریکا خبر دادند؛ تقاضایی که با نظر مثبت آمریکایی ها همراه گردید. تا پیش از سال ۲۰۰۳ یگان هوایی عراق مدلی کوچک تر و به عبارتی همچون سایر ساختارهای ارتش این کشور یک ماکت از تسلیحات و ارتش اتحاد جماهیر شوری سابق بود. به تبع هواپیماهای این کشور نیز عموماً میگ های روسی بودند اما با حمله آمریکا به عراق نیروهای هوایی این کشور در همان روزهای آغازین جنگ منهدم گردید.

همچنین بسیاری از خلبانان باقیمانده نیروی هوایی این کشور در خلال سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ بصورت مشکوکی توسط گروههای تروریستی فعال در عراق ترور و کشته شدند لذا نیروی هوایی این کشور بیشترین ضربات ممکن را از حضور آمریکایی ها خورد.

بنا به موافقتامه های امنیتی و نظامی دو جانبه آمریکایی ها مامور احیا و تقویت نیروی هوایی این کشور شدند و حتی بر اساس یکی از مفاد این قراردادها آمریکایی ها همچنان بر امنیت هوایی عراق نظارت دقیق و مستمری دارند.

قرارداد فروش اف ۱۶

بر اساس آنچه که شرحش رفت در خردادماه سال جاری میان «سعدون الدلیمی» کفیل وزارت دفاع عراق با «لئون پانتا» وزیر دفاع آمریکا دیداری رخ داد که متعاقب آن آمریکا متعهد گردید علاوه بر سری اول جنگنده هی اف ۱۶ تعداد ۱۸ فروند دیگر از این جتهای جنگی را در اختیار ارتش عراق قرار دهد.

اعتراض بارزانی

اما این توافقات درست در میانه تنشهای بوجود آمده میان نخست وزیر عراق با رهبر کردتبار اقلیم کردستان این کشور رخ داد و همین امر باعثشد تا مسعود بارزانی به صراحت اعلام دارد که یکی از اهداف نوری مالکی در جهت خریدن اف ۱۶ استفاده احتمالی آنها در آینده علیه کردهای این کشور است؛ لذا از آمریکایی ها خواست تا زمانی که مالکی نخست وزیر این کشور است از تحویل این جنگنده ها به ارتش عراق خودداری کنند اما ادعای بارزانی توسط مالکی رد گردید اما با این حال آمریکایی ها سعی کردند جانب احتیاط را در این خصوص رعایت کنند.

اعزام خلبانها برای آموزش

اما اعتراضات اخیر عراقی ها درست در زمانی مطرح شده است که برخی رسانه های این کشور هویت نفرات اعزامی را فاش کرده اند. در بین ده خلبان تیم اول اعزامی عراق هیچ خلبانی متعلق به جامعه اعراب شیعی این کشور نیست و این در حالی که شیعیان ۶۵ درصد جمعیت عراق را تشکیل می دهند خود ابهامات و سئوالات متعددی را در ذهن عراقی ها ایجاد کرده است. آنطور که برخی معترضین شیعه عراقی گفته اند تمامی ده خلبان اعزامی یا عرب سنی هستند و یا کُرد. این مساله با توجه به کُرد بودن فرمانده نیروی هوایی عراق شائبات بیشتری را ایجاد کرده است که ممکن است این تصمیمی سیاسی و متاثر از تنش ماههای اخیر عرب - کرد در عراق باشد!

در همین زمینه یکی از اعضای ائتلاف ملی بزرگترین فراکسیون شیعه در پارلمان عراق هم گفته است که فرماندهی نیروی هوایی مسئله سهمیه بندی در میان نیروهای اعزامی به آمریکا را رعایت نکرده است. کمیته امنیت و دفاع در مجلس عراق هم از فرمانده کل نیروهای مسلح یعنی نوری مالکی نخست وزیر عراق خواسته است فهرست اسامی خلبان های عراقی اعزامی به آمریکا برای آموزش اف ۱۶ را تحویل دهد تا ترکیب نژادی مذهبی آنها بررسی کند.

احسان العوادی از اعضای حزب الدعوه اسلامی و ائتلاف دولت قانون که حامی اصلی نوری مالکی در پارلمان محسوب می شود نیز از بروز اختلاف نظر میان گروه های سیاسی درباره ترکیب خلبانان اعزامی به آمریکا خبر داده است. العوادی در این باره گفته است: قبل از این توافق شده بود در سال جاری میلادی ۱۰ فروند هواپیما از آمریکا دریافت شود و بقیه هواپیماها در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ دریافت شوند و ۱۰ خلبان هم در مراکز ویژه در آمریکا، آموزش ببینند. اما همه این افراد که نام آنها برای اعزام ثبت شده است سنی مذهب و اکثریت آنها کرد هستند که این موضوع باعثنگرانی شده است.

اما در مقابل این اعتراضات محمود عثمان از سیاسیون کهنه کار کرد و یکی از نمایندگان ائتلاف همپیمانی کردستانی در پارلمان این کشور در مخالفت با سهمیه بندی نژادی مذهبی خلبانان اعزامی به آمریکا، گفته است که چنین موضوعی، رفتاری زشت و نامتمدنانه است. وی افزود: انتخاب خلبانان برای آموزش در آمریکا اقدامی بسیار خطیر است زیرا به دلیل حساسیت و اهمیت این موضوع، تجربه و لیاقت، مقیاس واقعی برای انتخاب خلبانان است.

ردپای آمریکا در ماجرا

اما آنگونه که برخی تحلیلگران و رسانه های عراقی اعلام داشته اند فقدان شیعیان در میان ده خلبان اعزامی به آمریکا بنا به خواست وزارت دفاع آمریکا بوده است. به نظر می رسد این خواسته آمریکاییها که با توافق دولت این کشور نیز همراه بوده است دو دلیل عمده داشته است یکی از دلایل آن به تنشهای رو به فزونی ماههای اخیر میان کردها و اعراب در این کشور باز می گردد که با اینکار تا حدی نگرانی کردها کاهش پیدا می کند و اما دلیل دیگر آن بنا به اظهار نظر برخی از عراقی ها به ترس آمریکا از دستیابی ایران به اطلاعات فنی جنگنده های اف ۱۶ باز می گردد چرا که به زعم آمریکایی ها، ایرانیان در بین گروههای شیعه عراقی نفوذ قابل توجه و غیرقابل کتمانی دارند.

بدین ترتیب در عراقی که همچنان در دوره گذار سیر می کند و سه گروه عمده کُرد، عرب شیعی و عرب سنی به رغم حضور در قدرت همچنان سعی در افزایش نفوذ و قدرت خود در رقابت با دو گروه دیگر را دارند اینبار تنشهای هویتی بر سر ماجرای اعزام خلبانان عراقی به آمریکا خود را نشان داده است. خاطر نشان می شود عراق قصد دارد تا سال ۲۰۱۵ میلادی ۳۶ فروند جنگنده اف ۱۶ از آمریکا خریداری کند. به همین منظور در نخستین مرحله ۱۰ خلبان عراقی برای گذراندن دوره آموزش اف ۱۶ به آمریکا اعزام خواهند شد.