به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، روزنامه آلمانی "فرانکفورتر روند شای" در مطلبی نوشت: با وجود اعتراضات شدید آمریکا دبیر کل سازمان ملل برای شرکت در اجلاس غیر متعهدها به تهران سفر می کند.

در ادامه این مطلب آمده است: بان کی مون به عنوان یک مرد بی آزار و مهربان اعتبار دارد که البته تنها به دلیل این حالتها نبود که این دیپلمات کره جنوبی به مقام دبیر کلی سازمان ملل نائل آمد.

" کوفی عنان " سلف " بان کی مون " به عنوان یکی از منتقدان سرسخت سیاستهای جنگ طلبانه آمریکا به ویژه جنگ عراق بود. آمریکا در زمان ریاست جمهوری بوش از کوفی عنان دل خوشی نداشته و از وی خوشش نمی آمد. آمریکاییها فردی را برای این سمت می خواستند که رابطه دوستانه و صمیمی با آنها داشته و بی خطر باشد.

زمان تغییر کرد و بوش به تاریخ پیوست، اما بان کی مون همچنان در سمت خود در سازمان ملل باقی مانده است. گویا مون می خواهد در میدان بوکس رودرروی آمریکا قرار گیرد. دبیر کل سازمان ملل مصمم به سفر به ایران برای شرکت در اجلاس جنبش غیر متعهدها می باشد. این اجلاس قرار است در تهران برگزار شود و جمهوری اسلامی ریاست و میزبانی این نشست را عهده دار است.

در ادامه این مطلب آمده است: جمهوری اسلامی که از طرف غرب مظنون به ساخت سلاح اتمی می باشد آمریکا را به عنوان دشمن درجه یک خود می شناسد. سفیر آمریکا در سازمان ملل از بان خواسته بود که از سفر به تهران خودداری کند. سخنگوی وزارت امور خارجه واشنگتن نیز سفر بان کی مون به تهران را عجیب و غریب توصیف کرده است. نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز بان کی مون را درباره به زعم خود مرتکب شدن به چنین اشتباه بزرگی هشدار داده است.

اما بان کی مون بی توجه به این هشدارها بوده و همچنان مصمم به اجرای تصمیمات خود و شرکت در اجلاس جنبش غیر متعهدها در تهران می باشد. وی به منظور آرام کردن منتقدان خود این گونه اظهار نظر کرده است که می خواهد در تهران نگرانیهای جامعه بین المللی درباره برنامه اتمی ایران را برطرف کند.

کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها شامل ۱۱۹ کشور در حال توسعه و پیشرفته می باشند که بیش از نیمی از جمعیت جهان و تقریبا دو سوم اعضای سازمان ملل را به خود اختصاص می دهند. این سازمان همگرا در اواسط سالهای ۱۹۵۰ به عنوان پاسخی برای اختلافات بین شرق و غرب شکل گرفت. بسیاری از اعضای جنبش غیر متعهدها موضع انتقادی نسبت به واشنگتن دارند.