۲ فروند هواپیمای بیگانه توسط نیروی هوافضای سپاه سرنگون شد



به گزارش فارس، خبر سرنگونی ۲ فروند هواپیمای بیگانه در خلیج فارس توسط نیروی هوافضای سپاه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه داشت به طوری که اغلب شبکه‌ها این خبر را به شکل فوری بازتاب دادند.

شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی عربی با نوعی سردرگمی ضمن اعلام این خبر در گفت‌وگو با کارشناس خود اعلام کرد که تنها گزینه محتمل این است که هواپیماها متعلق به آمریکا بوده باشد.

این شبکه خبری در گفت‌وگو با محمدصالح صدقیان مدیر مرکز عربی مطالعات ایران تلاش کرد اطلاعات بیشتری در این باره به دست آورد.

محمدصالح صدقیان در این گفت‌وگو با اشاره به انتشار خبر سرنگونی دو فروند هواپیمای بیگانه توسط سپاه پاسداران گفت: حاجی‌زاده این خبر را به منظور تشریح توان هوایی، زمینی و دریایی سپاه پاسداران بیان کرده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با وجود حضور بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در خلیج فارس در قطر آیا می‌دانید این هواپیماها متعلق به چه کشورهایی بوده است، گفت: تنها احتمال این است که هواپیمای سرنگون شده آمریکایی بوده باشد هر چند که ممکن است این هواپیماها از قطر، افغانستان و یا عراق برای جاسوسی به پرواز درآمده باشند.

این شبکه در ادامه تلاش کرد تا از این خبر در راستای پروژه ایران هراسی در منطقه استفاده کرده و این هواپیماها را مرتبط با پایگاه های نظامی آمریکا در قطر معرفی کند.

شبکه تی‌آرتی ترکیه نیز خبر سرنگونی دو هواپیمای جاسوسی در خلیج فارس توسط سپاه را به نقل از خبرگزاری فارس منعکس کرد.

همچنین شبکه خبری العربیه که وابسته به شاهزاده‌های سعودی است، در گزارشی ویژه درحالی که به معرفی توانایی‌های پروازی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی می‌پرداخت، مدعی شد که این هواپیماها در ارتفاع ۸ هزار متری زمین پرواز می‌کنند و هدف قرار دادن آنها کار بسیار مشکلی است.

این شبکه که به اتخاذ مواضع ضدایرانی مشهور است، در ادامه این گزارش در گفت‌وگو با یک کارشناس مسائل نظامی اعلام کرد که این برای اولین بار نیست که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا سقوط می‌کنند.

العربیه در واکنشی منفعلانه به توان دفاعی ایران، در حالی که تلاش داشت تا از اهمیت این خبر بکاهد، مدعی شد که تنها موشک‌های ساخت روسیه می‌توانند این هواپیماها را مورد هدف قرار دهند.

با این حال کارشناس العربیه اذعان کرد که ممکن است ایران نیز این توان را داشته باشد.

وی در ادامه مدعی شد که آمریکا در حال بکارگیری سری جدید هواپیماهای بدون سرنشین با ۸ دوربین است به طوری که بتواند یک شهر را تحت پوشش قرار دهد.

از سوی دیگر شبکه تلویزونی روسی‌الیوم نیز خبر سرنگونی دو هوپیمای جاسوسی توسط سامانه دفاع موشکی ایران را بازتاب داد و تاکید کرد که این هواپیماها پس از ورود به آسمان ایران سرنگون شده‌اند.

بنابر این گزارش درحالی که خبر سرنگونی ۲ فروند هواپیمای بیگانه در خلیج فارس در شبکه‌های خبری منطقه بازتاب گسترده‌ای داشت، برخی رسانه های فرامنطقه‌ای از بازتاب این خبر خودداری کردند و تنها خبر برگزاری نشست خبری سکینه محمدی آشتیانی را به عنوان یکی از خبرهای اصلی خود قرار دادند به گونه‌ای که سی‌ان‌ان، فرانس ۲۴ و بی‌بی‌سی انگلیسی مصاحبه سکینه محمدی با پرس تی‌وی را در صدر اخبار خود قرار دادند.
به گزارش فارس، سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به اینکه این نیرو تا کنون تعداد زیادى از هواپیماهاى جاسوسى و فوق پیشرفته متجاوز را سرنگون و در مواردى مهندسى معکوس کرده است، افزود: ایران دو فروند هواپیماى بیگانه نیز را در خلیج فارس سرنگون کرده است.