به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، دفتر كميسيونر عالي حقوق بشر سازمان ملل گزارشي منتشر كرده است كه نشان ميدهد تعداد زيادي از كودكان گواتمالا قرباني قاچاقچيان انسان ميشوند تا براي اهداف گوناگون از جمله فرزندخواندگيهاي غيرقانوني، بردهكشي جنسي، كار اجباري و ... مورد سوء استفاده قرار گيرند.

نجای مالا گزارشگر ویژه قاچاق کودک و هرزه‌نگاری کودکان در این‌باره گفت: پدیده سوء استفاده‌های اخلاقی از دختران، شمار بالای مادران جوانی که از سوی نزدیکانشان مورد تجاوز قرار می‌گیرند و نبود آموزش کافی در مورد این روابط در میان کودکان بسیار نگران‌کننده است.

وی در ادامه یادآور شد که دولت این کشور تلاش‌های زیادی برای مبارزه با سوء استفاده علیه کودکان کرده است اما این فاجعه هنوز در گواتمالا جریان دارد.

خانم مالا همچنین ابراز نگرانی کرد که به دلیل فقدان یک سیستم مناسب برای متهم کردن عاملان این جرایم، میزان دقیق کودکانی را که قربانی این سوء استفاده‌ها می‌شوند، نمی‌توان تخمین زد.

این کارشناس علاوه بر این نسبت به نبود مکانیزمی در این کشور برای حمایت از قربانیان و تامین امنیت آنها ابراز نگرانی کرد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، خانم مالا تاکید کرد که یکی از دلایل عدم پیشرفت در مسیر مبارزه با انواع بدرفتاری‌ها علیه کودکان گواتمالایی، سرعت پایین سیستم قضایی و روند انجام تحقیقات در این کشور و در نتیجه مورد عفو قرار گرفتن مجرمان است.

وي در پايان از دولت گواتمالا خواست تا تدابير لازم را براي محافظت از كودكان در برابر سوء استفادهها و حمايت از قربانيان اتخاذ كند.