به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، علی حسن اف در گفتوگو با خبرگزاری مدیافوروم، اقدام ایران را تبلوری از حسن همجواری با جمهوری آذربایجان و عادی شدن روابط بین دو کشور قلمداد کرد.

وی بدون توضیح درباره خودداری باکو از آزادی خبرنگار محلی صداوسیما در باکو گفت: معتقدیم که روابط ایران و آذربایجان در مسیر عادی شدن قرار گرفته است.

رئیس بخش سیاسی و اجتماعی ریاست جمهوری آذربایجان همچنین در اظهاراتی که به نوعی اذعان به رویکرد مستقل و شفاف شبکه جهانی سحر در اطلاع رسانی از تحولات جمهوری آذربایجان است، افزود: در برنامه‌های شبکه تلویزیونی " سحر " نیز در برخورد با مسایل جمهوری آذربایجان نرمش مشخصی مشهود است.

وی افزود: همه این موارد نشان دهنده تمایل ایران برای داشتن مناسبات عادی با جمهوری آذربایجان است.

حسن اف ادامه داد: ما مایلیم مناسبات خود با ایران را در سطح دو دولت مستقل، دوست، مهربان و همکیش و دارای اشتراکات فرهنگی حفظ کنیم.

اذعان علی حسن اف به رویکرد برادرانه و دوستانه ایران در قبال جمهوری آذربایجان در شرایطی است که دهها رسانه در داخل و خارج از جمهوری آذربایجان با اشاره به خودداری باکو از آزادی آنار بایراملی خبرنگارمحلی صداوسیما در باکو اعلام کردند: باکو همچنان رویکرد تنش با ایران را در پیش گرفته است.

دهها شبکه و سایت خبری جمهوری آذربایجان از جمله شبکه های تلویزیونی آینس و اسپیس و همچنین بسیاری ازخبرگزاری‌های بین‌المللی دیروز چهارشنبه به نقل از منابع در داخل حاکمیت جمهوری آذربایجان از آزادی آنار بایراملی خبرنگار محلی صداوسیما خبر دادند، اما ساعتی بعد این خبر تائید نشد.

این تناقض از سوی رسانه‌ها به عنوان تلاش برخی از محافل داخل حاکمیت جمهوری آذربایجان برای ابقای تنش در مناسبات با ایران ارزیابی شد.

آنار بایراملی خبرنگار متعهد و شناخته شده در جمهوری آذربایجان که در طول پنج سال فعالیت خود صدها گزارش درباره اشتراکات ایران و جمهوری آذربایجان تهیه کرده است ۱۷ فوریه گذشته و دو ماه پس از سفر علی حسن اف به ایران، با پاپوش پلیس بازداشت شد، تشکلهای ایرانی و جمهوری آذربایجان و بسیاری از مجامع بینالمللی از جمله عفو بینالملل، خبرنگاران بدون مرز و شورای اروپا حبس بایراملی را سیاسی خوانده و خواهان آزادی وی شدند.