به گزارش افکارنیوزبه نقل از پرس تی وی، این درگیری‌ها سه‌شنبه شب(۲۱ شهریور) پس از آن روی داد که گروهی از مردم لیبی در اعتراض به پخش یک فیلم ضد اسلامی ساخت امریکا، اقدام به برگزاری تظاهرات کردند.

شاهدان این حادثه گفتند، معترضان با حمله به ساختمان کنسول‌گری امریکا آن را به آتش کشیدند. این در حالی است که افراد مسلح و نیروهای امنیتی نیز با یکدیگر درگیر شده و چند آر پی جی نیز به سوی ساختمان کنسول‌گری امریکا شلیک شد.

پرس تی‌وی برای بررسی بیش‌تر این موضوع با سید طارق پیرزاده، تحلیل‌گر امور راهبردی مصاحبه‌ای انجام داده است که برگردان آن را در ادامه می‌خوانید.

پرس تی‌وی: آقای پیرزاده ما به طور مداوم شاهد اقدامات مختلف و توهین آمیزی هستیم که به نظر می‌رسد احساسات مسلمانان را جریحه‎دار می‌کند. به نظر شما چرا یک‌بار دیگر شاهد پخش فیلمی هستیم که به گفته مسلمانان کفر آمیز و ضد اسلامی است؟ دلایل پشت پرده ساخت این فیلم‌ها و افزایش تعداد آن‌ها چیست؟

پیرزاده: خب همان‌طور که می‌دانید سیاست امریکا در ده سال گذشته به ویژه پس از حادثه ۱۱ سپتامبر سطحی از اهریمن‌سازی بزرگ‌تر از جهان اسلام را ایجاد کرده است که از یمن تا پاکستان تا ایران و مصر و تا همه جا ادامه دارد به نحوی که کشورهای غربی و به اصطلاح روشنفکران آن‌ها در حال حاضر بر این عقیده‌اند و متقاعد شده‌اند که مردم کشورهای اسلامی و جامعه اسلامی عقب افتاده هستند و هیچ درک و شناختی از زندگی مدرن ندارند و سکولاریسم راهی است که باید در آن قدم گذاشت و سیاست‌های امریکا نیز در ۱۰ سال گذشته بر پایه این اهریمن سازی و حمایت از آن ادامه یافته و این مسئله به ایجاد شرایطی منجر شده است که در آن یک نفرت کلی بر ضد جهان اسلام را شاهد هستیم.

و این افراد به اصطلاح روشنفکر هم چشم خود را به روی این واقعیت‌ها مبنی بر این‌که نفرت، تبعیض یا تعصب دراسلام جایی ندارد باز نمی‌کنند. اسلام به احترام به مذاهب معتقد است اما به دلیل این‌که آن‌ها این پیام اسلام را درک نمی‌کنند و سطح اهریمن سازی حاصل از سیاست‌های مستمر امریکا هم بسیار بالاست همان طور که در گزارش هم به آن اشاره کردید کشورهای مختلف از جمله دانمارک، هلند و سایر کشورها بی هیچ کم و کاستی به تحقیر جهان اسلام و اقدامات توهین آمیز خود ادامه می‌دهند. نحوه انجام این اقدامات به گونه‌ای است که گویی غرب برای به دست آوردن خاک از دست رفته خود تلاش می‌کند.

پرس تی‌وی: خب آقای پیرزاده برخی از تحلیل‌گران می‌گویند این اقدامات برای برانگیختن نوعی احساسات صورت می‌گیرد که ما در حال حاضر در تعدادی از کشورهای اسلامی شاهد آن هستیم و همین مسئله هم به جای پرداختن به سیاست‌خارجی امریکا و اصل ماجرا با اهریمن سازی از مسلمانان آن‌ها را افرادی خشن و منفور جلوه می‌دهد. نظر شما درباره این تحلیل چیست؟

پیرزاده: خب من قبلا هم گفته‌ام که با این مسئله موافقم. همان‌طور که مستحضرید اگر به کشورهای مختلف اروپایی و یا امریکا بنگریم در زمینه مسیحیت هم شاهد چنین مسائلی هستیم.

همان‌طور که می‌دانید فیلمی با نام «آخرین وسوسه مسیح» اندکی قبل در امریکا ساخته شد. این فیلم به رغم حضور کلیسای کاتولیک پخش شد چرا که قوانین امریکا برای پخش فیلم‌هایی که احساسات مسیحیان را جریحه دار می‌کند هم محدودیتی ندارد.

این فیلم در سراسر امریکا پخش شد و به طور گسترده‌ای مورد تقدیر قرار گرفت. بنابراین این همان روحیه‌ای است که غرب در حال حاضر به دنبال آن است.

بنابراين به نظر من اکنون زمان آن است که دشمني بين غرب و جهان اسلام را کاهش دهيم و به اين منظور بايد در سياست امريکا تجديدنظر و اصلاحاتي صورت گيرد. آنها هم مثل روسيه، چين، کره جنوبي و برزيل نبايد به چنين اقداماتي دست بزنند. کشورهاي غربي به ويژه امريکا و اروپاي غربي در حال انجام چنين کارهايي هستند. بنابراين همه بايد براي توقف اين خصومت و دشمني تلاش کنند.