به گزارش افکارنیوز،مهر به نقل از هاآرتض نوشت: ارتش اسرائیل ساخت بزرگترین پایگاه خود را آغاز کرده، پایگاهی که در جنوب اسرائیل ساخته می شود و به این رویایی قدیمی که روزی بیایان پیشرفت کند جامه عمل می پوشاند.

این پروژه ۶۵۰ میلیون دلاری بزرگترین پایگاه نظامیان صهیونیستی است که در سه دهه اخیر در سرزمین های اشغالی ساخته می شود. گفته می شود ساخت این پایگاه تا سال ۲۰۱۴ میلادی طول می کشد و از اواخر این سال کار انتقال ۱۰ هزار نظامی صهیونیستی به آن آغاز می شود.

این پایگاه در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر " بعر شوا " ساخته می شود و هدف از ساخت آن این است که واحدهای پراکنده در سرزمین های اشغالی در یک مرکز جمع شوند.

البته ساخت این پایگاه به این معنی نیست که پایگاه های اصلی ارتش و مقرهای فرماندهی آن در مرکز تل آویو برچیده خواهند شد.

اینطور عنوان شده که یکی دیگر از اهداف ساخت این پایگاه توسعه اقتصادی صحرای نقب است اما انتقادات زیادی در خصوص اینکه آیا این پایگاه به تنهایی می تواند موجب رونق تقب شود وجود دارد.

طراحان این پایگاه در پاسخ به این انتقادها می گویند که عملیات ساخت پایگاه ۲۰ تا ۳۰ هزار شغل موقت برای ساکنان نقب بوجود می آورد و ۵۰۰ نفر نیز در داخل این پایگاه مشغول به کار خواهند شد. علاوه بر آن پس از تکمیل ساخت این پایگاه بین دو هزار تا دو هزار و پانصد شغل جدید در صحرای نقب بوجود می آید.

گفته می شود یکی دیگر از اهداف ساخت این پایگاه، تقویت نظامی رژیم صهیونیستی در جنوب سرزمین های اشغالی است.

هاآرتض در این خصوص می نویسد : هرچند صحرای نقب نیمی از وسعت اسرائیل را تشکیل می دهد اما با این وجود فقط هشت میلیون نفر در آن زندگی می کنند.