به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، ایالات های مختلف آمریکا روز گذشته بار دیگر شاهد افزایش بهای بنزین بودند به طوریکه به علت افزایش بی رویه قیمت هر گالن بنزین در کالیفرنیا، که در بعضی مناطق به بیش از ۵ دلار رسید تعدادی از پمپ های بنزین در این ایالت دست از کار کشیدند.

به گزارش آسوشیتدپرس، افزایش بهای بنزین در کالیفرنیا در روز جمعه نیز ادامه داشت بطوریکه بطور متوسط بهای هر گالن بنزین در مقایسه با روز پنجشنبه ۱۷ سنت گران تر شد.




بر همین اساس انتظارمی رود که افزایش بهای بنزین در این ایالت دست کم برای چند روز دیگر نیز ادامه داشته باشد.


کالیفرنیا به مدت یک هفته است که با افزایش بهای بنزین مواجه است، بطوریکه در برخی از مناطق این ایالت بهای هر گالن بنرین به بیش از پنج دلار رسیده است.


بر همین اساس روز گذشته بهای هرگالن بنزین بدون سرب در کالیفرنیا بطور متوسط چهار دلار و ۴۹ سنت بود که در مقایسه با جمعه قبل ۳۲ سنت افزایش یافته است. این قیمت بالاترین قیمت موجود در سراسر آمریکا محسوب می شود.


بر همین اساس بهای هر گالن بنرین در سراسر آمریکا بطور میانگین سه دلار و ۷۹ سنت است که در مقایسه با بهای هر گالن بنزین در کالیفرنیا بیش از یک دلار ارزان تر است.


بر همین اساس در یک هفته گذشته برخی از ساکنان کالیفرنیا برای آنکه بتوانند بنزین ارزان تری پیدا کنند مجبور شده اند تا به ایالت ها دیگر آمریکا سفر کنند.




بر اساس این گزارش از سال ۲۰۰۸ تا کنون این بالاترین قیمتی بوده که ساکنان کالیفرنیا برای هر گالن بنزین پرداخت کرده اند. در ژوئن سال ۲۰۰۸ بهای هر گالن بنزین در کالیفرنیا بطور متوسط به چهار دلار و ۶۱ سنت رسیده بود.


در همین رابطه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد که مشکلات موجود در پالایشگاه های کالیفرنیا موجب افزایش بهای بنزین در این ایالت شده است.


به نوشته این روزنامه، مجموعه ای از مشکلات در پالایشگاه و انتقال بنزین به پمپ ها موجب شده تا بهای بنزین در کالیفرنیا به بالاترین حد در میان ایالت های آمریکا برسد.


به گفته کارشناسان، پالایشگاه های کالیفرنیا موظف شده اند تا اقداماتی را برای کاهش آلودگی های زیست محیطی انجام دهند و علاوه برآن خسارات وخرابی های به بار آمده در پالایشگاه ریچموند که به علت آتش سوزی گریبان این پالایشگاه را گرفته بود هنوز بطور کامل رفع نشده اند و همین امر موجب شده تا تولید بنزین یکی از بزرگترین پالایشگاه های کالیفرنیا کاهش بیابد.


برهمین اساس بهای بنزین در لس آنجلس به بیش از پنج دلار در هرگالن رسیده و برای مثال در منطقه " کالاباساس " هر گالن بنزین پنج دلار و ۶۹ سنت به فروش می رسد.


روزنامه نیویورک تایمز در این خصوص می نویسد: به دلیل افزایش بهای بنزین، برخی از پمپ های بنزین در لس آنجلس دیروز جمعه به اجبار تعطیل شدند و تابلوهایی در خصوص اینکه آنها دراین تعطیلی بی تقصیرند در مقابل پمپ ها قرار داده اند.


در این میان برخی از توزیع کنندگان، بنزین را جیره بندی کرده اند که همین امر موجب شده تعداد پمپ های بنزین تعطیل شده در لس آنجلس افزایش بیابد.


این وضعیت موجب شده تا صف های طولانی از خودروها در مقابل پمپ بنزین هایی که هنوز فعالیت می کنند تشکیل شود.




به نوشته لس آنجلس تایمز، البته نمی توان مشکل بوجود آمده در شرکت اگزون موبایل را در بروز این وضعیت نادیده گرفت.


روز دوشنبه هفته گذشته و به دلیل مشکل برق، تولید بنزین در این شرکت متوقف شد و موجب شد تا برای چند روز میزان بنزین تولید شده در این پالایشگاه به میزان ۱۵۰ هزار بشکه کاهش بیابد.


این شرکت دیروز جمعه اعلام کرد که بعد از چند روز نقص پیش آمده برطرف شده و تولید بنزین با همان میزان قبلی از سرگرفته می شود.


افزایش بهای بنرین در کالیفرنیا در حالی است که این موضوع(بهای سوخت) نقشی تعیین کننده در انتخابات آمریکا دارد و اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند می توان پیش بینی کرد که اوباما شانسی برای کسب رای در این ایالت نخواهد داشت.


در همین رابطه در اواخر مارس گذشته یکی از طرحهای اوباما علیه کمکها و مساعدتها به شرکتهای بزرگ نفتی برای مهار قیمت بنزین به دلیل مخالفت سنا با شکست مواجه شد. بر اساس نظرسنجی ها در آمریکا اکثر مردم این کشور درآمد و رفاه بالای شرکتهای نفتی را یکی از دلایل قیمت بالای بنزین می دانند.