به گزارش افکارنیوزبه نقل از کیهان، در حالی که اعتراضات مردم ترکیه به مداخله جویی دولت آنکارا در سوریه رو به گسترش است، یک روزنامه چاپ این کشور خواستار تجدیدنظر دولت در سیاست اشتباه خود شد.

روزنامه زمان نسبت به تنها ماندن ترکیه در باتلاق سوریه هشدار داد و نوشت: دولت ترکیه که در ماجرای سوریه کاملاً از سوی غرب و آمریکا تنها گذاشته شده است، باید با خونسردی به ارزیابی مجدد این مسئله بپردازد. آنکارا باید به این فکر بکند که آیا حمایت های داخلی و خارجی از حاکمیت سوریه را دست کم گرفته است؟ آیا حمایت های ایران، چین و روسیه از سوریه را بیش از حد دست کم گرفته ایم و آیا بیش از حد در امور داخلی عراق و سوریه وارد نشده ایم؟ آیا احتمال آن هست که بی آنکه بخواهیم ما را به سوی یک درگیری سوق دهند؟»

نویسنده با اشاره به رؤیاهای نوعثمانی گری تأکید کرد: «آرزوهای ما در زمینه تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ نباید ما را به سمت هیجانات سوق دهد. ترکیه بایستی برای ساختن آینده خود با این گونه سؤالات مواجه شود و بی انکه بحثها را سیاسی کند، به دنبال پاسخی حقیقی باشد.»

این روزنامه همچنین خواستار مشارکت جمعی ایران و ترکیه و مصر برای حل بحران سوریه به واسطه برگزاری انتخابات ظرف ۲ تا ۳ سال آینده شد.

در حالی که اغلب تحلیل گران همانند روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز تأکید می کنند «حمله به سوریه، اردوغان را در تنگنا قرار می دهد و می تواند او را به درون باتلاق بکشد»، نظرسنجی ها از مخالفت بیش از سه چهارم مردم ترکیه با درگیری بیشتر در بحران سوریه حکایت می کند.

فایننشال معتقد است «غرب مجبور است از درگیری ها در سوریه چشم پوشی کند و اردوغان در خطر فرو رفتن در باتلاق قرار دارد. او یا باید با شرمندگی عقب نشینی کند و یا اینکه وارد این باتلاق شود.» به گزارش مجله آمریکایی تایم اکثر مردم ترکیه با درگیری نظامی در سوریه مخالفند. طبق نظرسنجی ها ۷۶ درصد شهروندان ترکیه اقدام نظامی علیه سوریه را رد می کنند. هم اکنون اردوغان خود را در این درگیری تنها می بیند». روزنامه تاکس اشپیگل چاپ آلمان نیز گزارش داد «نارضایتی ها از سیاست های مداخله جویانه اردوغان در قبال بحران سوریه رو به گسترش است. کارشناسان ترکیه می گویند باید دست نگه داشت و اگر ما وارد این درگیری شویم، به سادگی قادر نخواهیم بود از این ماجرا بیرون بیاییم.

در همین حال وزیر اطلاعات سوریه، اظهارات داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه را که گفته بود «فارق الشرع معاون بشار اسد جانشین وی به عنوان رئیس دولت انتقالی شود و حتی رئیس جمهور بعدی باشد»، یک گاف سیاسی و دیپلماتیک خواند. عمران الزعبی اظهار داشت: اظهارات داود اوغلو یک گاف سیاسی و دیپلماتیک ناپسند بود. حماقت این سخنان برکسی پوشیده نیست. او نمی داند که دوران امپراطوری عثمانی به سرآمده است و ترکیه دیگر نمی تواند حاکمان دمشق، مکه، قاهره و قدس را انتخاب کند. من به دولت ترکیه پیشنهاد می کنم قدرت را به نفع شخصیت هایی که مورد قبول مردم ترکیه هستند رها کند.

وی می گوید: اظهارات داود اوغلو نشانه درماندگی است و بهتر است این مقامات ترکیه استعفا دهند و کار را به افراد مقبول مردم بسپارند.
روزنامه واشنگتن پست چند روز پیش در گزارشی عنوان کرد: روابط حسنه آمریکا و ترکیه به خاطر حوادثسوریه طوفانی شده و آنکارا که طی ۱۸ ماه گذشته حضور داشت با آمریکا توافق دارد اکنون به اختلاف هایی پی برده است. او دیگر اوباما را دوست خود نمی داند.

سونر كاگتباي مدير برنامه مطالعات تركيه در مركز خاور نزديك واشنگتن مي گويد: كاخ سفيد به رياست اوباما در برابر بحران سوريه به دلايل متعددي با ترديد عمل مي كند، يكي از اين دلايل اين است كه آمريكا نمي داند كه عواقب دخالت آن در بحران سوريه چه تأثيري بر انتخابات رياست جمهوري اين كشور مي گذارد به خصوص كه مردم آمريكا ديگر از جنگ خسته شده اند. اما اردوغان معتقد است كه اين مسأله سرپوشي است براي اين كه آمريكا به مشكل سوريه اهميت ندهد. مشكلي كه اكنون تركيه را با چالش مواجه كرده است. اردوغان در مصاحبه با سي ان ان علناً اوباما را سرزنش كرد كه در بحران سوريه بسيار بد عمل كرده است و نسبت به آن بي برنامه است. اردوغان احساس بدي دارد و عصباني است و اكنون حس مي كند كه بحران به دروازه هاي تركيه نزديك شده است. او حس مي كند كه ديگر زمان به نفع او پيش نمي رود.