به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، " رجب طیب اردوغان " اخیرا طرحی را به پارلمان ترکیه در زمینه برگزاری زودهنگام انتخابات شورا و شهرداریها ۶ ماه زودتر از زمان از پیش تعیین شده، ارائه داد که در پارلمان رای نیاورد.

برخی معتقدند با توجه به لزوم تصمیم گیری " عبدالله گل " رئیس جمهور ترکیه در موضوع برگزاری انتخابات، این مسئله هم اکنون به اصلی نقطه اختلاف نخست وزیر و رئیس جمهور ترکیه تبدیل شده است.

بحثدیگری هم که پس از رای گیری در مجلس مطرح است این است که از بین ۳۶۷ عضو گروه آ ک پ که طرفدار اردوغان هستند، ۷ نفری که رای منفی داده اند کدامها هستند؟

در این باره " سالیم چروک " رییس اتحادیه شهرداران آناتولی مرکزی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری مهر اظهار داشت: روز ۱۲ اکتبر(جمعه گذشته) طرح اردوغان در زمینه برگزاری انتخابات زودهنگام به رای گذاشته شد و ۳۶۰ نفر به آن رای مثبت دادند که ۷ رای کم داشت و طرح به عبدالله گل ارسال شد تا در این مورد تصمیم بگیرد. وی ظرف یک تا ۱۰ روز نظر خود را در این رابطه اعلام خواهد کرد که به نظر زمانی بسیار کوتاهی خواهد بود.

وی افزود: به عقیده من عبدالله گل طی ۲ تا ۳ روز آینده نظرش در این باره را اعلام می کند و با توجه به اختلافات پنهانی که بین اردوغان و عبدالله گل وجود دارد وی در کمترین زمان در این باره اقدا می کند.

رییس اتحادیه شهرداران آناتولی مرکزی افزود: عبدالله گل دو راه دارد یا طرح را دوباره به مجلس می فرستد تا دوباره رای گیری شود و یا اینکه آن را به رفراندوم عموم بگذارد که بعید می دانم این اتفاق بیفتد. ۷۰ میلیون جمعیت ترکیه امروز منتظر تصمیم عبدالله گل هستند و این موضوع به زودی مشخص خواهد شد.



وی در ادامه به دلایل ارائه این طرح از سوی اردوغان پرداخت و اظهار داشت: اردوغان اکتبر ۲۰۱۳ را به این دلیل انتخاب کرده که در این ماه ترکیه در بهترین شرایط از نظر اقتصادی قرار دارد و مشکل خاصی وجود ندارد به ویژه اینکه کشاورزان هم محصولات خود را به فروش رسانده و اوضاع آرامی از هر نظر در کشور حاکم است.

رییس اتحادیه شهرداران آناتولی مرکزی ادامه داد: علت دیگر هم این است که اردوغان قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را دارد و با این انتخابات زودهنگام می خواهد شرایط را محک بزند و ارزیابی دقیقی از قدرت خود داشته باشد.

چروک افزود: بحثدیگری هم که پس از رای گیری در مجلس مطرح است این است که از بین ۳۶۷ عضو گروه آ ک پ که طرفدار اردوغان هستند، ۷ نفری که رای منفی داده اند کدامها هستند؟

وی با اشاره "رفیق علی تاش" نماینده مردم کایسری اشاره کرد که یکی از اعضای آ ک پ بوده که از نظر او به طرح اردوغان رای نداده است.