به گزارش افکارنیوزبه نقل از کیهان، افرایم هالوی در مصاحبه با المانیتور گفت: ایران دشمن است اما با این دشمن باید عمیق تر برخورد کرد.
او با انتقاد از برخورد غرب با ایران پیش از انقلاب اسلامی گفته است: حکومت ایران پیش از انقلاب اسلامی سکولار بود و دولت محمد مصدق، نخست وزیر وقت، در سال ۱۹۵۳(مرداد ۱۳۳۲) با کودتای سازمان های جاسوسی بریتانیا و آمریکا سرنگون شد و این دو سازمان در دوره جنگ سرد(با اتحاد جماهیر شوروی) ایران را به عنوان شریک حساب نکردندو باعثخشمی عمیق در اذهان ایرانیان شدند.

رئیس پیشین موساد با یادآ وری این برخورد غرب نسبت به ایران، تصریح کرده است: حادثه گروگان گیری دیپلمات های آمریکایی در سفارت واشنگتن در تهران در سال ۱۹۷۹ نتیجه انفجار خشم و آزردگی ملت ایران بود.

هالوی افزود: خوب بود اگر سرنگون کردن حکومت ایران امکانپذیر بود اما اکنون آمریکا در دامی گرفتار شده که با نحوه رفتار با ایران طی سالهای گذشته برای خود پهن کرده است. آمریکا ایران را محور شرارت نامید. ایالات متحده در نتیجه گزینه های خود در قبال ایران را روز به روز محدودتر و کمتر می کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا نتیجه تلاش های گاه به گاه دولت های آمریکا برای برقراری روابط با ایران از جمله عذرخواهی مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه بیل کلینتون، بابت نقش آمریکا در سرنگونی دولت مصدق را وارونه می بیند، با لحنی انتقادی گفته است: ظرفیت دولت آمریکا در برخورد با دشمنان محدود است بدون این که ایدئولوژی آن ها را بپذیرد و این طرز برخورد مانعی برای طرف مقابل ایجاد می کند.

افرایم هالوی در زمان صدارت سه نخست وزیر اسرائیل، رئیس موساد بوده است و مذاکرات محرمانه ای با حسین، پادشاه پیشین اردن را هدایت کرد که راه را برای پیمان سازش در سال ۱۹۹۴ همواره کرد. او سابقه ۴۰ سال فعالیت کاری در دولت های مختلف اسرائیل را تجربه کرده و تا سال ۱۹۹۵ زمان ترور اسحاق رابین، نخست وزیر وقت اسرائیل، رئیس موساد بود.

وی با اشاره به این سابقه ۴۰ ساله می گوید: طی این سال ها دریافته ام برای آن که بتوان در زمینه مقابله با دشمنان موثر واقع شد باید از دو توانمندی ضروری برخوردار بود. نخست آن که در صورت لزوم بتوانی با زور بر آنها غلبه کنی و دوم اینکه هر آن چه در توان داری را به کاری بگیری تا به ذهن آنها رخنه کرده و تلاش نمایی از زاویه نگاه آنها اوضاع را بنگری و ببینی آیا اصلا وجوه مشترکی وجود دارد یا خیر. در سال های گذشته در زمینه غلبه از طریق زور تأکید فراوانی شده اما آنچه مورد غفلت قرار گرفته، تلاش برای درک دشمنان است.

وی با اشاره به تحریم ها و دفاع از آن ها برای فشار علیه ملت ایران گفت: چنانچه هدف اعمال فشار برای کشاندن طرف مقابل به پای میز مذاکره است، پس باید لفاظی ها و حرف زدن ها شکل دیگری به خود بگیرد. ما باید طرز فکر و قوانین بازی را عوض کنیم و پیش دستی نماییم. ما نباید واژه خط قرمز را به کار ببریم. البته باید جلوی تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای را گرفت و موجودیت اسرائیل را نیز تضمین کرد.
رئيس پيشين موساد گفته است كه بنيامين نتانياهو با سخن گفتن از بمباران ايران، نتوانسته افكارعمومي اسرائيل را براي حمله به ايران متقاعد كند.