به گزارش افکارنیوزبه نقل از العالم، ویکیلیکس بازداشتگاه های نظامی آمریکا را محل نقض حقوق بشر و فرار مجرمان از مجازات توصیف کرد و از فعالان حقوقی خواست که از این پرونده ها در تحقیقات خود استفاده کنند.
" جولیان آسانژ " مؤسس ویکیلیکس درباره وضعیت بازداشتگاه های آمریکا اعلام کرد: افراد در اماکن تاریک بازداشت می شوند که در آن خبری از اجرای قانون و حقوق بشر نیست و هر گونه اثر و نشانه ای که شاید باعثپی بردن به دخالت وزارت دفاع آمریکا در نقض حقوق بازداشت شدگان باشد، محو و نابود می شود.
آسانژ افزود: این پرونده ها نشان می دهد که آمریکا چگونه برای جنگ با دشمنی ناشناس نقض حقوق بشر را آغاز کرد و بدون اینکه خود را ملزم به قانون بین الملل بداند، بیش از پیش حقوق بشر را نقض کرد و هم اکنون پس از گذشت یک دهه از حملات ۱۱ سپتامبر خود را مستثنای از قانون بین الملل می داند و به آن پایبند نیست.
سخنگوی سفارت آمریکا در لندن از اظهارنظر درباره مطالب ویکیلیکس و گفته های آسانژ امتناع کرد.
" ناوی پیلای " رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ژانویه امسال گفت که آمریکا با حبس غیرقانونی افراد در بازداشتگاه گوانتانامو همچنان قوانین بین الملل را نقض می کند.
جورج بوش رئیس جمهوری سابق آمریکا پس از حملات ۱۱ سپتامبر و درپی حمله نیروهای بین المللی به فرماندهی آمریکا به افغانستان برای مقابله با القاعده، بازداشتگاهی را در پایگاه دریائی آمریکا در خلیج گوانتانامو کوبا احداثکرد.
مجموعاً ۷۷۹ نفر در بازداشتگاه گوانتانامو بازداشت شدند که ۱۶۷ نفر تا نیمه سپتامبر ۲۰۱۲ در این بازداشتگاه باقی ماندند.
سایت ویکیلیکس اعلام کرد: تعدادی از مدارکی که منتشر خواهد شد، مربوط به بازجوئی خشونت آمیز از بازداشت شدگان است.
براساس اعلام ویکیلیکس نوارهائی که از جلسات بازجوئی بازداشت شدگان تهیه شده بود، امحا گردید که این امر باعثفرار مجرمان از مجازات شده است.
ویکیلیکس افزود: اسامی بازداشت شدگان در دفتری ثبت و ضبط نمی شد تا کسی از وجود آنها مطلع نشود.
فعالان حقوقی نیز اعلام کردند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) پس از حملات ۱۱ سپتامبر از " اماکن مخفی " در " کشورهای دوست " برای بازجوئی از افراد مظنون و گاه شکنجه آنها استفاده می کرد.
هر چند که جورج بوش سال ۲۰۰۶ از وجود برنامه سیا برای بازداشت و شکنجه افراد افراطی در خارج مرزهای آمریکا خبر داد ولی دولت وی محل بازداشت و شکنجه را مشخص نکرد.
آسانژ كه سايت وي به علت انتشار هزاران سند ديپلماتيك آمريكا ، دولت واشنگتن را عصباني كرده است ، از ژوئن امسال به سفارت اكوادور در لندن پناه برد تا به دولت سوئد تحويل داده نشود؛ زيرا وي در سوئد متهم به تجاوز جنسي است در حالي كه اين اتهام را بارها رد كرده است.