به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از آسوشیتدپرس نوشت: گروه‌های جدایی‌طلب چینی نیز به گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه پیوسته‌اند. این خبر را یک روزنامه رسمی چین اعلام کرده و نوشته است این افراد گروهی از مسلمانان جدایی‌طلب منطقه «ژینجیانگ» در شمال غرب چین هستند و اکنون به همراه نیروهای القاعده و دیگر گروه‌های تندرو علیه دولت سوریه می‌جنگند.

«گلوبال‌تایمز» گزارش کرده است که این افراد از افراطیون اقلیت «ایغور» چین هستند و از ماه می برای پیوستن به گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه، به سمت این کشور روانه شده‌اند.

این روزنامه به نقل از مقامات ضدتروریسم چین نوشته است که این افراد از طریق قاچاق اسلحه و مواد مخدر، آدم‌ربایی و سرقت در چین کسب درآمد می‌کنند.

در این گزارش به نقل از منبعی آگاه آمده است: «تروریست‌های چینی پس از دریافت دستورات از القاعده، به سوریه آمده‌اند تا با گروه‌های سلفی که در میدان نبرد حضور دارند دیدار کنند و گروه‌هایی را در خط مقدم تشکیل دهند».

با وجود اینکه تاکنون بارها حضور گروه‌های افراطی و سلفی‌ها در ناآرامی‌های سوریه گزارش شده بود، این اولین بار است که خبری از حضور جدایی‌طلب‌های چینی در میان گروه‌های تروریستی سوریه منتشر می‌شود.

چین در کنار روسیه خواستار حل مسالمت آمیز چالش امنیتی سوریه است و این دو کشور بارها از تمامی طرفهای درگیری در این کشور خواستهاند که برای بازگشت آرامش به کشور به پای میز مذاکرات باز گردند. پکن و مسکو بارها قطعنامههای ضدسوری در شورای امنیت را وتو کردهاند.