به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، نتایج تکمیل نشده انتخابات پارلمانی روز یکشنبه نشان داد که حزب " مناطق " ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین بار دیگر آماده به دست گرفتن قدرت است و می‌تواند با کمک حزب کمونیست و برخی احزاب مستقل اکثریت پارلمان را تشکیل دهد.

مخالفان یانوکوویچ نیز می‌توانند یک بلوک قومی را در پارلمان جدید اوکراین تشکیل دهند. البته این امر در صورتی امکان پذیر است که حزب " سرزمین پدری " یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین که هم اکنون در جایگاه دوم قرار دارد، بتواند ائتلافی را با حزب لیبرال " اودار " ویتالی کلیچکو، قهرمان بوکس و حزب ناسیونال " آزادی " ایجاد کند.

" میکولا آزارف "، نخست وزیر اوکراین در این باره گفت: انتخاباتی آزاد و دموکراتیک برگزار شده است. ما در یک رقابت عادلانه پیروز شده‌ایم.

نتیجه انتخابات پارلمانی اوکراین از سوی ناظران ۵۶ کشور سازمان امنیت و همکاری‌های اروپایی مورد انتقاد قرار گرفته است. به طوری که " والبورگ هابسبورگ واگلاس " رئیس این هیات نظارتی گفت: انتخابات پارلمانی اوکراین همانند یک زمین بازی است. سوء‌استفاده از قدرت و پول زیاد در این انتخابات باعثشده تا روند دموکراسی معکوس شود.

در گزارش این هیات نظارت همچنین به سوء استفاده از منابع دولتی، عدم شفاف سازی در مبارزات انتخاباتی، تامین منابع خارجی برای احزاب و عدم تعادل در پوشش رسانه‌ای برای تمام احزاب اشاره شده است.

در ادامه گزارش این هیات نظارت همچنین به وضعیت یولیا تیموشنکو، ‌ نخست وزیر سابق اوکراین و سایر شخصیت‌های مخالف دولت که در زندان به سر می‌برند اشاره شده است. این افراد از زمان به قدرت رسیدن یانوکوویچ در سال ۲۰۱۰ میلادی محبوس هستند.

یکی از وکلای تیموشنکو اعلام کرد که وی در اعتراض به تقلب در انتخابات پارلمانی اوکراین دست به اعتصاب غذا زده است.

وی سوء استفاده از قدرت در زمان نخست وزیری در سال ۲۰۰۹ میلادی و انعقاد قرارداد نفتی با روسیه متهم و به هفت سال حبس محکوم شده است. این در حالی است که تیموشنکو اتهامات خود را قبول ندارد و آن‌ها را پرونده سازی سیاسی می‌داند.

ارزیابی هیات نظارتی بر انتخابات اوکراین نه تنها باعثمی‌شود تا ریاست سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا در سال ۲۰۱۳ که قرار است به اوکراین برسد، دچار خدشه‌ شود، بلکه شک و تردیدهایی را درخصوص آینده روابط میان کی‌یف و اتحادیه اروپا به وجود آورده است.

ریاست کنونی این سازمان برعهده ایرلند است. اوکراین امیدوار است که معاهده‌های سیاسی و تجاری مهمی را طی ماه‌های آتی با اتحادیه اروپا منعقد کند و احتمالا این معاهده‌ها در نیمه نخست سال ۲۰۱۳ میلادی به امضا می‌رسند.

بروکسل نیز به دلیل تداوم زندانی مخالفان دولت اوکراین و نگرانیها در خصوص روند دموکراسی در این کشور این توافقات را در حالت تعلیق قرار داده است.