به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، " مارتین ووکر " دبیر بین الملل روزنامه " نویه زوریخر سایتونگ " سوئیس طی بازدید از غرفه خبرگزاری مهر به سوالات این خبرگزاری در مورد تحولات اخیر منطقه پاسخ داد.

شما حمله اخیر جنگنده های اسرائیلی به یک کارخانه نظامی در سودان را چگونه ارزیابی می کنید؟

- هنوز هیچ تاییدی در مورد اینکه حمله نظامی به یک کارخانه مهمات سازی در سودان کار اسرائیل بوده صورت نگرفته است. اما با توجه به سوابقی که ارتش اسرائیل در انجام چنین حملاتی داشته، انگشت اتهامات به سوی تل آویو است.
به نظر من رسیدگی به این مسئله در صلاحیت سازمان ملل متحد است، این سازمان باید در این مورد واکنش نشان داده و یا قضاوت کند. این یک مسئله بین المللی است و تبعات آن متوجه منطقه می شود.

آیا چنین اقدامی صرف نظر از اینکه چه کسی پشت آن قرار دارد، توجیه پذیر است؟

- حمله به تاسیسات نظامی سودان توسط یکی از دولتهای منطقه می تواند تبعات منفی سیاسی به دنبال داشته باشد. مسلما چنین اقدامی به قربانی شدن شمار زیادی از غیرنظامیان می انجامد و این در حالی است که هر کشوری برای دفاع از خود حق تولید سلاح را دارد.

این احتمال وجود دارد که اسرائیل از تولید این سلاحها احساس خطر می کرده است، اما من به شخصه نمی توانم در این مورد اظهار نظر کنم، چرا که ما برای قضاوت کردن هنوز خیلی از جزئیات این مسئله را نمی دانیم.

به نظر شما علت انفعال سازمان ملل متحد در مقابل چنین حمله ای که به خاک یک کشور مستقل انجام شده، چیست؟

- نباید فراموش کرد که سازمان ملل متحد مجمعی متشکل از قدرتهای جهان است و طبیعتا تصمیماتش متاثر از خواسته این قدرتها است. ما همچنین شاهدیم که این قدرتها اراده خود را بر این سازمان دیکته می کنند.

با این وجود در حال حاضر امکان دیگری برای جایگزینی سازمان ملل متحد در عرصه بین المللی وجود ندارد و به نظر می رسد اصلاح ساختار این سازمان بهترین گزینه باشد که سبب بهتر شدن وضعیت کنونی جامعه جهانی می شود.