به گزارش افکارنیوزبه نقل از خبرآنلاین، میت رامنی کاندید جمهوری خواهان برای حضور در کاخ سفید هنوز به این منصب نرسیده بازی در پشت پرده را آغاز کرده است.

همگان سخنان آقای رامنی را در خصوص روسیه به یاد می آورند که گفته بود این کشور اصلی ترین دشمن ژنوپولتیک امریکا به حساب می آید. سخنانی که در همان زمان هم مورد انتقاد بسیاری از تحلیل گران و سیاستمدارانی قرار گرفت که روش باراک اوباما دموکرات در نزدیکی به روسیه ولو اگر دشمن محسوب شود، را می پسندند. با اینهمه به نظر می رسد که رامنی تنها برای بیان تفاوت در حوزه سیاست خارجی با رئیس جمهور فعلی است که اینچنین موضعی را در قبال کرملین اتخاذ کرده است.

واشنگتن پست به نقل از نیویورک تایمز می نویسد: مت رامنی فرزند میت رامنی کاندید جمهوری خواهان در جدال انتخاباتی امریکا در سفر به روسیه در گفتگو با فردی که می دانست سخنان وی را به رئیس جمهور روسیه منتقل خواهد کرد تاکید کرده بود که پدرش علی رغم سخنان تند و تیز در قبال روسیه در ملاعام، خواهان رابطه حسنه میان کرملین و کاخ سفید در صورت پیروزی است.

میت رامنی از زمان اعلام رسمی کاندیداتوری جمهوری خواهان در حوزه سیاست خارجی بر استراتژی های باراک اوباما بسیار تاخته است. وی با انتقاد از سیاست اوباما در بازسازی رابطه با روسیه که شعار اصلی وی در انتخابات پیشین بود تاکید کرد که روسیه دشمن شماره یک امریکا است.

با توجه به سخنان میت رامنی در داخل امریکا در آب و هوای انتخابات و ادعای پسر وی در روسیه در خصوص میل پدر به بهبود رابطه به مسکو، باید به این نتیجه رسید که بخش اعظمی از ژست های کاندیدا جمهوری خواهان در این انتخابات بخصوص در حوزه سیاست خارجی تنها شعار است و وی در صورت رسیدن به پیروزی و راهیابی به کاخ سفید عملا سیاست چندان متفاوتی با اوباما را اتخاذ نخواهد کرد. تجربه در تاریخ سیاسی امریکا اثبات کرده که کاندیداها هنگام رقابت های انتخاباتی خود را سرسخت نشان می دهند اما در عمل انعظاف پذیری بیشتری در معادلات منطقه ای و بین المللی از خود نشان می دهند.

باراک اوباما نیز هنگام رقابت های انتخاباتی در سال ۲۰۰۸ میلادی شعارهایی کم و بیش مانند جورج بوش را در مواجهه با روس ها می داد اما در عمل شاهد سیاست متفاوتی بودیم که او و خانم هیلاری کلینتون در جامه وزیر امور خارجه دنبال کردند. هیلاری به نیابت از باراک اوباما در نخستین ماه های حضور در دفتر وزارت امور خارجه کشورش در دیدار با سرگی لاوروف همتای روس خود از بازسازی رابطه با روسیه سخن گفت.