به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، سفیر سازمان و کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد در خاورمیانه تاکید کرد عربستان، قطر و ترکیه مسئول ریخته شدن هر قطره خون در سوریه هستند.

دستان آل سعود و آل ثانی به خون سوریها آغشته است

هیثم ابو سعید در گفتگو با تلویزیون سوریه به دست داشتن قطر، عربستان و ترکیه در حوادثو ناآرامی های سوریه اشاره کرد و گفت دخالت عربستان و قطر در آنچه در سوریه جریان دارد، بسیار آشکار است و آنها این مسئله را از طریق رسانه ها علنا مطرح می کنند.

سفیر سازمان و کمیساریای حقوق بشر بین المللی در خاورمیانه تاکید کرد کشورهای حامی تروریسم مسئول هر قطره خونی هستند که در سوریه ریخته می شود.

وی افزود: ما از این مسئله تاسف می خوریم و آن را محکوم می کنیم و از آنها(عربستان، قطر و ترکیه) خواسته ایم به این اقدامات خود پایان دهند.

لزوم توقف فوری حمایتهای تسلیحاتی از گروههای مسلح

سفیر سازمان و کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد در خاورمیانه گفت ما از دبیرکل سازمان ملل متحد می خواهیم که علاوه بر قطر و عربستان، از ترکیه نیز بخواهد به حمایت از افراد مسلح پایان دهند، ما عربستان، قطر و ترکیه را مسئول ریخته شدن هر قطره خون در گذشته، امروز و آینده در سوریه می دانیم.

به گزارش مهر، ابوسعید، موضع دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر ضرورت توقف حمایت از گروههای مسلح در سوریه را جدی توصیف و خاطر نشان کرد این موضعگیری بر اساس واقعیتهایی اتخاذ شده است که به وجود گروههای تروریستی در داخل سوریه که در راستای برهم زدن امنیت و متلاشی کردن جامعه سوریه فعالیت می کنند، اشاره کرده است.

وی گفت کمیساریای حقوق بشر بین المللی خواستار توقف حمایت تسلیحاتی مخالفان از سوی کشورهایی شده است که برای آنها سلاح ارسال می کنند.

۹۵ درصد افراد مسلح غیر سوری اند

این مسئول حقوق بشر بین المللی در خاورمیانه تاکید کرد سازمانهای اروپایی با سند اعلام کرده اند تنها پنج درصد از آنچه مخالفان مسلح نامیده می شوند، سوری و بقیه از ملیتهای غیر سوری هستند.
ابوسعید بر تمایل سازمان ملل متحد برای توقف حمایت تسلیحاتی از گروههای تروریستی در سوریه تاکید کرد. وی با اشاره سوء استفاده گروههای مخالف از جنایات خود برای بهره برداری از آن در کنفرانسهای بین المللی از طریق متهم کردن نظام سوریه به ارتکاب آن، از سیاستهای ضد سوری ترکیه و اقدامات آن در این زمینه از جمله ربودن هواپیمای سوری انتقاد کرد.

خشونت مشکلی را حل نمی کند. ابوسعید خاطر نشان کرد تغییر در سوریه از راه خشونت میسر نمی شود، بلکه از طریق رای و گزینه های ملت سوریه با برگزاری انتخابات امکان دارد.وی تصریح کرد : جامعه جهانی، قدرت و محبوبیت مردمی بشار اسد را می داند و اطمینان دارد که اگر انتخاب، دموکراتیک باشد، انتخاب مردم سوریه، به طور مشخص بشار اسد خواهد بود.ابوسعید در خصوص ماموریت اخضرالابراهیمی نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه اعلام کرد کمساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد از ماموریت الابراهیمی حمایت می کند و حاضر است برای موفقیت آن هر کاری که لازم باشد، انجام دهد.