به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی می‌نویسد: «هو جین‌تائو، ‌ رئیس جمهوری چین روز یکشنبه در نشست حزب کمونیست شاهد ترفیع جایگاه ژنرال فان چانگ‌ لونگ و ژنرال شو گیلیانگ به مقام معاونان رئیس کمیسیون مرکزی ارتش چین بود.

هو جین‌تائو که خود ریاست کمیسیون ارتش چین را برعهده دارد، قرار است با آغاز کنگره حزب کمونیست در روزهای آینده از مقام رهبری این حزب کناره‌گیری کرده و در ماه مارس در راستای فرآیند تغییر رهبری در چین که هر ۱۰ سال یکبار صورت می‌پذیرد، از مقام ریاست جمهوری بازنشسته شود.

ویلی لام، کارشناس سیاسی امور چین در دانشگاه چینی هنگ‌کنگ اظهار داشت: هو جین‌تائو خواهان آن است که برای پنج سال دیگر در مقام ریاست کمیسیون مرکزی ارتش باقی بماند. به ویژه با توجه به این حقیقت که او باید از میراثسیاسی خود محافظت کند و دست پرودگان سیاسی‌اش را تحت نظر داشته باشد.

وی افزود: تا زمانی که هو جین‌تائو، رئیس کمیسیون مرکزی ارتش باشد قدرت به طور پنهانی در دست او خواهد بود.

به گفته لو سیکینگ، ‌ رئیس مرکز اطلاع‌رسانی دموکراسی و حقوق بشر در هنگ‌کنگ که در زمینه پیشبرد اصلاحات سیاسی در چین فعالیت می‌کند، هر دو ژنرالی که اخیرا ترفیع جایگاه پیدا کردند روابط نزدیکی با هو جین‌تائو دارند.

شو گیلیانگ، نخستین فرمانده نیروی هوایی ارتش چین است که به مقام معاون رئیس کمیسیون مرکزی ارتش می‌رسد و ترفیع جایگاه وی نشان دهنده اهمیتی است که چین بر توسعه هرچه سریعتر قابلیت‌های دفاعی‌اش قائل است.

دو معاون آتی رئیس کمیسیون مرکزی ارتش وظیفه خواهند داشت تا برای مدرنیزه کردن ارتش تلاش کنند و بر زرادخانه ارتش نظارت کنند.

برخلاف اغلب کشورهای مدرن ارتش چین مستقیما تحت مدیریت حزب کمونیست و نه توسط دولت اداره می‌شود. این مساله ناشی از انقلابی است که در سال ۱۹۴۹ حزب کمونیست را به قدرت رساند.

مائو زدونگ، رهبر انقلاب چین اظهار داشته بود که " قدرت از لوله تفنگ حاصل می‌شود. "

به گفته ویلی لام، وی از ارتش آزادی بخش خلق چین نه تنها برای پیشبرد انقلاب بلکه برای حفاظت از قدرت سیاسی حزب کمونیست استفاده کرد.

هو جین‌تائو در سال ۲۰۰۲ رهبری حزب کمونیست را از " جیانگ زمین " گرفت اما به دلیل فرآیند سیاسی پنهانی و مبهم چین در سال ۲۰۰۴ جانشین وی در مقام ریاست کمیسیون مرکزی ارتش شد.

به گفته لام این امکان وجود دارد که هو جین‌تائو به دنبال آن باشد که تنها برای دو سال دیگر رهبر کمیسیون مرکزی ارتش باشد و این مدت برای وی کافی است تا بر مشخص کردن وارثآینده شی جین‌پینگ که قرار است جایگزین هو جین‌تائو در سمت رئیس جمهور شود، تاثیر بگذارد.

وی افزود که هو جین‌تائو همچنین می‌تواند از این طریق " لی کگیانگ "، یکی از دست پروردگان خود را که قرار است جای ون جیابائو را در مقام نخست وزیری بگیرد، محافظت کند و همچنین در کنگره نوزدهم حزب کمونیست در سال ۲۰۱۹ بتواند دیگر هم‌پیمانان مهم خود را در پست‌های بلندپایه قرار دهد.

شی جین‌پینگ در واقع در سال ۲۰۰۷ و در فرآیند گزینشی که به شدت تحت تاثیر " جیانگ زمین " بود به عنوان رهبر مرکزی آینده چین انتخاب شد.

لو سیکینگ، ‌ رئیس مرکز اطلاع‌رسانی دموکراسی و حقوق بشر در هنگ‌کنگ خاطرنشان ساخت: هو جین‌تائو به دنبال آن خواهد بود تا برای پنج سال دیگر رئیس کمیسیون مرکزی ارتش تا سال ۲۰۱۷ باشد.

وی افزود: این به دلیل نگرانی‌های موجود در رابطه با شی جین‌پینگ در میان بسیاری از مقامات سطوح بالاتر ارتش است.

شی جین‌پینگ در سال ۲۰۱۰ طی یک فرآیند پذیرش سخت که اتمام آن بیش از یک سال به طول انجامید به عنوان یکی از معاونان رئیس کمیسیون مرکزی ارتش تعیین شد.

کنت جارت، مدیر یک موسسه مشاوره در چین به نام موسسه APCO اظهار داشت: اگر هو جین‌تائو برای یک سال دیگر و یا بیشتر جایگاه خود را حفظ کند، این اقدام مطمئنا فرآیند روال سیاسی سابق را حفظ خواهد کرد.

وی افزود: اما من معتقدم که این برای چین خوب نیست به این معنا که شما با رهبران دارای اختلافی رو به رو هستید که در میان آنها هو جینتائو حتی با وجود اینکه همه مناصب دیگرش را واگذار کرده همچنان از وفاداری ارتش در سطوح بالا برخوردار خواهند بود.