مشاور ریگان قصد خودکشی داشت!
افکارنیوز _ گروه بین الملل:

ماجرای مک فارلین بعد از گذشت چندین سال هنوز یکی از افتضاحات دولت آمریکا به شمار می رود. در ماجرای مک فارلین، در نوامبر ۱۹۸۶ و به دنبال اقدامات پنهان دولت رونالد ریگان فاش شد.

در این ماجرا که با هدف گسترش روابط ایران و ایالات متحده صورت گرفت، با مداخله رژیم صهیونیستی، محموله هایی از سلاح به ایران تحویل، بهای این سلاح ها نیز دریافت و پول فروش این تسلیحات به طور پنهانی به ضد انقلابیون نیکاراگوئه موسوم به کنترا داده می‌شد. اما این معامله مخفیانه به یک آبروریزی شرم آور تبدیل گردید که ریگان اعلام کرددر جریان فعالیت های همکارانش در کاخ سفید قرار نداشته است.

یکی از افراد درگیر پرونده مک فارلین، اولیور نورثبود که تحلیل گر ارشد شبکه خبری شبکه خبری فاکس نیوز است. تا پیش از این ریگان گفته بود در جریان این ماجرا و پول های رد و بدل شده نبوده است اما شب گذشته، اولیور نورثسناریوی دیگری را در مورد پرونده مک فارلین مطرح کرد.

وی با حضور در شبکه تلویزیونی فاکس نیوز ضمن ایراد انتقاداتی به اوباما و بی کفایتی او در جریان حملات بنغازی گفت: کاملا ممکن است که اوباما توجهات کافی را به جلسات امنیت ملی ندارد.

وقتی شان هنیتی در پاسخ به او گفت که این موضوع را باور نمی کند، نورثبه تجربه کاری خود با دونالد ریگان رئیس جمهور سابق آمریکا اشاره کرد و گفت: من هرروز راس ساعت ۸ در محل کار خود حاضر می شدم و خلاصه ای از اوضاع را برای ریگان تشریح می کردم. ۴۵ دقیقه وقت می گرفت تا ریگان تصمیمات لازم را برای مواردی چون حمله تروریستی، بگیرد.

در ماجرای ایران کنترا(مک فارلین) برخلاف رسوایی بنغازی، قانون شکنی ها از درون خود ریاست جمهوری صورت گرفته بود تا حدی که مشاور امنیت ملی ریگان تا پیش از رسوایی قصد خودکشی داشت. کمیته ای از کنگره تصمیم گرفت موضوع ریگان را بررسی کند.

ریگان در آن زمان به طور علنی اعلام کرد که از موضوع رسوایی مک فارلین اطلاعی ندارد. از سوی دیگر مشاور امنیت ملی آمریکا شهادت داد که ریگان در جریان این رسوایی قرار داشته است. نورثگفت که او هیچگاه این را به ریگان نگفت اما تصور بر این است که ریگان این موضوع را می دانست.

جان پوینتدکستر در نوامبر سال ۱۹۸۶ به نورثگفته که در جریان قانون شکنی ریگان نبوده است. در حالی که تا پیش از این سکورد یکی از مقامات درگیر ماجرا مدعی بود که نورثگفته که رئیس جمهور در جریان این قانون شکنی بوده است، نورثگفت این داستان را تنها برای کمک به روحیه سکورد ساخته بوده است.

با این حال رسوایی پرونده مک فارلین تنها بر عهده رئیس جمهور فوت شده است! جای تعجب است که اگر ریگان توجه کافی به امور را داشته است، چگونه در جریان پرونده مک فارلین قرار نداشته است؟