به گزارش افکارنیوز،ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: قرار است محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین طی روزهای آتی برای مطرح کردن درخواست خود جهت به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی در سازمان ملل متحد به این سازمان مراجعه کند.

لوران فابیو، وزیر امور خارجه فرانسه در نشستی در گردهمایی مجمع ملی این کشور اعلام کرد: زمانی که پرسشی درباره‌ی موضع فرانسه در قبال عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد مطرح می‌شود، پاسخ پاریس به این پرسش مثبت خواهد بود.

فابیو در ادامه خاطرنشان کرد: تنها از طریق مذاکره میان دو طرف است که می‌توان به صلح و ثبات در خاورمیانه دست یافت.

وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه گفت: ما خواستار ادامه‌ی مذاکرات بدون هیچ پیش‌شرطی هستیم تا از این طریق به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی به یک حقیقت تبدیل شود.

از سوی دیگر، انگلیس اعلام کرد که تنها به شرطی از پیشنهاد فلسطین برای تبدیل به کشور غیرعضو در سازمان ملل حمایت می‌کند که محمود عباس به عدم پیگیری جنایات جنگی رژیم صهیونیستی متعهد شود و سریعا مذاکرات صلح با این رژیم را از سر بگیرد.

به نوشته روزنامه گاردین، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواستار حمایت از پیشنهاد مطرح شده فلسطینی‌ها شده است چرا که دولت انگلیس یک مسئولیت تاریخی در قبال فلسطین دارد، اما دولت لندن این درخواست را رد کرده بود.

با این حال دوشنبه شب، انگلیس تغییر عقیده داد و اعلام کرد، به پیشنهاد فلسطین برای تبدیل به کشور غیرعضو که قرار است روز پنج‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شود، رأی مثبت می‌دهد. بنابراین، فلسطین نیز همانند واتیکان به یک کشور غیرعضو تبدیل می‌شود.

مقام‌های دولت انگلیس اعلام کردند که از فلسطینی‌ها خواسته‌اند تا از درخواست خود برای عضویت در دادگاه جرایم بین‌الملل یا دادگاه بین‌الملل عدالت امتناع کنند. مقام‌های فلسطینی می‌توانند از این دادگاه‌ها برای تعقیب قضایی جرایم جنگی رژیم صهیونیستی و یا مطرح کردن سایر درخواست‌های حقوقی خود استفاده کنند.

علاوه بر این از محمود عباس خواسته شده تا فوراً مذاکرات صلح بدون پیش شرطی با رژیم صهیونیستی را از سر بگیرد.

سومین شرط انگلیس این است که نیازی نباشد شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه مجمع عمومی را برای مطرح شدن در دادگاه پیگیری کند.

این در حالی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که در صورت رای‌گیری به اقدام احتمالی متقابل می‌پردازند. کنگره آمریکا می‌تواند پرداخت‌ها به فلسطین را مسدود کند و رژیم صهیونیستی نیز ممکن است به مسدود کرد درآمدهای مالیاتی بپردازند که براساس معاهده ۱۹۹۳ اسلو، نروژ به فلسطین پرداخت می‌شود. همچنین رژیم صهیونیستی می‌تواند برای تلافی به شهرک‌سازی‌های بیشتر در کرانه باختری دست بزند.

موضع انگلیس در حال حاضر این است که می‌خواهد از بروز چنین خطراتی چون تهدید‌های ممکن بکاهد. فرانسه نیز پیشتر اعلام کرد که قصد دارد روز پنج‌شنبه به پیشنهاد فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل رای مثبت دهد.

ویلیام هیگ، وزیر امورخارجه انگلیس نیز روز دوشنبه با محمود عباس و لوران‌ فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به گفت‌وگو در این خصوص پرداخت.

منابع فلسطینی نیز اعلام کردند که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در سفر خود به رام‌الله در این باره با عباس صحبت کرده بود.

همچنین خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تماس تلفنی با محمود عباس بر حمایت از تلاشهای وی برای ارتقای جایگاه فلسطین به عنوان کشور غیر عضو در سازمان ملل تاکید کرد.