اردوغان: حل بحران سوریه بابرکناری اسدممکن است

به گزارش افکارنیوز، ایسنا به نقل از پایگاه خبری ایلاف نوشت: رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیری ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا با اشاره به اوضاع کنونی سوریه خاطرنشان کرد: ظلم هرگز نتیجه‌ای نداشته و دیر یا زود از بین خواهد رفت و ظالمان هر چند که ظلمشان طولانی باشد هرگز عمر طولانی نخواهند داشت.

اردوغان در این کنفرانس مطبوعاتی که در سفرش به اسپانیا در مادرید، پایتخت این کشور برگزار شد، گفت: ظالمان حتما روزی نابود خواهند شد و تمام کسانی که با آنها در ارتکاب ظلم شریک بودند نیز نابود خواهند شد چرا که حوادثتاریخ این مساله ثابت کرده است.

نخست‌وزیر ترکیه گفت: ملت‌هایی که به دست حکومت‌های ظالم تحت ظلم قرار گرفته‌اند دیگر برای حاکمان ظالمشان حق زندگی قائل نیستند.

اردوغان تاکید کرد: سرنوشت ظالمانی که در سوریه حاکمیت می‌کنند نیز در نهایت نابودی خواهد بود.

وی گفت: حل و فصل بحران سوریه تنها از طریق برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور از قدرت و توقف اقدامات نظام سوریه علیه ملت این کشور امکان‌پذیر خواهد بود.

وی افزود: داده‌های سیاسی تاکنون نشان می‌دهد که بشار اسد نیز در آینده سرنوشتی شبیه سرنوشت حاکمانی خواهد داشت که به دست مردم آزادی‌خواه و دموکراسی‌خواه در انقلاب بهار عربی نابود شدند.

نخست‌وزیر ترکیه گفت: ما کوچکترین مشکلی با ملت سوریه نداریم بلکه همه اختلافات ما با نظام حاکم در این کشور است چنانکه ترکیه تاکنون بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار به آوارگان سوریه کمک کرده و درهای این کشور به روی آوارگان سوری باز خواهد بود و کمک‌های لجستیکی ترکیه به ملت سوریه نیز ادامه خواهد داشت.

اردوغان همچنین از سیاست‌های دوگانه اتحادیه اروپا نسبت به ترکیه به شدت انتقاد کرد و گفت: اتحادیه اروپا نسبت به ترکیه شیوه‌هایی را دنبال می‌کند که نسبت به هیچ کشور اروپایی دیگری این سیاست را در پیش نگرفته و این دوگانگی در سیاست‌ها در حقیقت به دلایل سیاسی باز می‌گردد.

وی روند مذاکرات ترکیه با اتحادیه اروپا در خصوص پیوستن ترکیه به این اتحادیه را کند توصیف کرد و گفت: این مذاکرات از سال ۱۹۶۳ آغاز شده و جز ۱۴ بند از ۳۵ بند دستاورد دیگری نداشته است.

ماریانو راخوی نیز به نوبه خود اعلام کرد: زمان آن فرا رسیده که بشار اسد از قدرت برکنار شود و عرصه برای مردم سوریه جهت به دست گرفتن اداره کشورشان و انتخاب رئیس‌جمهوری جدید در فضایی آزاد و دموکراتیک فراهم شود.

وی گفت: اسپانیا از تصمیمات ناتو حمایت کرده و با تلاشهای اعضای ناتو برای حمایت از کشورهای عضو و حملات اخیر سوریه به ترکیه موافق است.