به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا و به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما، رئیس‌ جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در دانشگاه دفاع ملی این کشور به بشار اسد، همتای سوری خود هشدار داد تا از تسلیحات شیمیایی خود استفاده نکند.

یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی نیز گفت، گزینه‌های مختلف نظامی از جمله حملات هوایی در دست بررسی است. با این حال این مقام گفت که دولت آمریکا تمایلی برای اعزام نیرو به سوریه ندارد اما یک یگان ویژه آمریکایی هم‌اکنون در اردن به سر می‌برد و در حال آموزش نیروها است.

اوباما گفت: امروز می‌خواهم به طور واضح به بشار اسد اعلام کنم که جهان نظاره‌گر اعمال شماست. استفاده از تسلیحات شیمیایی غیرقابل قبول است و اگر شما چنین اشتباه فجیعی مرتکب شوید، پیامدهایی برای شما در پی دارد و شما باید مسئول و پاسخ‌گو باشید.

رئیس جمهوری آمریکا که در پنجاهمین سالگرد پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای سخنرانی می‌کرد، گفت: سعی کرده‌ایم که جلوی گسترش این سلاح‌ها را بگیریم، چه مواد اتمی در لیبی چه شیمایی در سوریه. و در مورد سوریه اجازه بدهید بگویم که ما همچنان از آرزوهای مشروع مردم این کشور حمایت می‌کنیم. با مخالفان تعامل داریم، به آنها کمک بشردوستانه ارائه می‌کنیم و برای گذار به سوریه‌ای آزاد از رژیم اسد تلاش می‌کنیم.

وی گفت: اگر شما(اسد) این اشتباه فاجعه‌آور را مرتکب شوید و از سلاح شیمیایی استفاده کنید، پیامدهایی را خواهید دید و مسئول خواهید بود. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که قرن ۲۱ توسط بدترین سلاح‌های قرن ۲۰ تاریک شود.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز که در پراگ به سر می‌برد، پس از دیدار با مقام‌های جمهوری چک گفت: دولتم طرح‌هایی را در نظر دارد و زمانی اجرایی می‌شود که اسد از تسلیحات شیمیایی استفاده کند.

هیلاری کلینتون نیز به دولت سوریه درباره امکان استفاده از سلاح شیمیایی علیه گروه‌های مخالف دولت هشدار جدی داد. کلینتون گفت استفاده از سلاح شمیایی در جامعه بین‌المللی " غیر قابل قبول " است.

وی گفت: ما یک بار دیگر به طور جدی به رژیم اسد هشدار می‌دهیم که رفتارشان شنیع است و رفتارشان نسبت به مردم فاجعه‌بار. اما شکی نیست که مرزی بین وحشتی که تاکنون در دل مردم سوریه ایجاد کرده‌اند با قدم بعدی که استفاده از سلاح شیمیایی است و توسط جامعه بین‌الملل محکوم است، وجود دارد.

از سوی دیگر، جی کارنی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفت: ما به شدت نگران هستیم که اسد و نیروهای وابسته به آن برای جلوگیری از تشدید خشونت‌ها به استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم سوریه دست بزنند. دولت آمریکا به شدت نگران است و شرایط را از نزدیک دنبال می‌کند.

جی کارنی روز دوشنبه گفت که آمریکا به شدت نگران است که دولت سوریه علیه مخالفان دولت از سلاح شیمیایی استفاده کند. وی در جمع خبرنگاران گفت که آمریکا با دقت زیاد سوریه را تحت نظر خواهد گرفت و مطمئن خواهد شد که دولت این کشور از سلاح شیمایی استفاده نخواهد کرد.

این مقام آمریکایی تصریح کرد: فکر می‌کنم رئیس جمهوری(باراک اوباما) به طور شفاف گفته است که استفاده از چنین سلاحی خط قرمز است. ما اوضاع در سوریه و ذخیره سلاح‌های شیمیایی را با دقت زیر نظر داریم.

کارنی گفت که امکان استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه واشنگتن را مجبور کرده است تا طرح احتیاطی را آماده سازد.

مارتین نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل نیز گفت که سازمان ملل هم ماموریت خود را تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد کرد.

وی گفت: کارمندان ما در بخش امنیت و ایمنی گفته‌اند که می‌توانند بلافاصله کارمندان غیر ضروری را از سوریه خارج کنند و در حالی که اوضاع رو به تغییر است سازمان ملل برنامه‌ها و فعالیتهایش را ارزیابی می‌کند و می‌سنجند که چه کسانی باید خارج شوند.

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که به دلیل عدم امنیت در دمشق فعالیت‌های خود را به حداقل خواهد رساند.

از سوی دیگر وزارت خارجه سوریه با انتشار بیانیه‌ای گفته است که این کشور تحت هیچ شرایطی از تسلیحات شیمیایی علیه مردم خود استفاده نمی‌کند.

در این بیانیه که از تلویزیون دولتی سوریه پخش شده، آمده است: در پاسخ به وزارت خارجه آمریکا که در آن به سوریه در مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی هشدار داده شده، این کشور بار دیگر تاکید می‌کند حتی درصورت دسترسی به چنین تسلیحاتی، تحت هیچ شرایطی آنها را علیه مردم کشورش استفاده نمی‌کند.

مقامات سوریه همچنین تهدید کردند که در صورت حمله به این کشور از این تسلیحات استفاده خواهند کرد، اما هرگز قصد استفاده از این تسلیحات را علیه مردم خود ندارند.